July 9, 2017

သတိပဌာန္

သတိပဌာန္ (၄) ပါး
သတိပဌာန္ဟူသည္ လြန္စြာတည္ေသာ သတိ၊ ခိုင္ၿမဲစြာတည္ေသာ သတိဟု အဓိပၸာယ္ရရွိပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာ အာ႐ုံထဲ၌ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ သက္ဝင္တည္ေနေသာ သတိေစတသိက္ကို ဆိုလိုပါသည္။ တရားကိုယ္အားျဖင့္ သတိေစတသိက္တပါးတည္း ျဖစ္ေသာ္လည္း အာ႐ုံ (၄) မ်ိဳး၊ ပယ္ခြာျခင္းကိစၥ (၄) မ်ိဳး ျပားျခင္းေၾကာင့္ သတိပဌာန္ (၄) မ်ိဳး ျပားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
၎တို႔မွာ

ကာယာႏုပႆနာ သတိပဌာန္
ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပဌာန္
စိတၱာႏုပႆနာ သတိပဌာန္
ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပဌာန္ တို႔ ျဖစ္ပါသည္။
၁။ ကာယာႏုပႆနာ သတိပဌာန္ဟူသည္ ထြက္သက္ ဝင္သက္ အစရွိေသာ ႐ူပကာယ၌ ခိုင္ၿမဲစြာတည္ေသာ သတိျဖစ္သည္၊ တနည္းအားျဖင့္ ခႏၶာကိုယ္၌ (ဝါ) ဆံပင္ ေမြးညွင္းစေသာ (၃၂) ေကာ႒ာသ၌ အဖန္ဖန္ ရႈျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ အဖန္ဖန္ ရႈေသာအခါ အသုဘ (မတင့္တယ္ ႐ြံ႕ရွာဖြယ္ျဖစ္ေသာ) အျခင္းအရာထင္လာသည္။ ဤသတိပဌာန္ျဖင့္ ခႏၶာကိုယ္ကို တင့္တယ္သည္ဟု မွတ္ထင္ေသာ သုဘဝိပလႅာသ (တင့္တယ္၏ဟု အျမင္မွားေနမႈ) ကို ပယ္ရွားနိုင္ပါသည္။
၂။ ေဝဒနာႏုပႆနာသတိပဌာန္ဟူသည္ ေဝဒနာတရားတို႔၌ ခိုင္ၿမဲစြာတည္ေသာ သတိျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ေဝဒနာတို႔ကို ဒုကၡအျခင္းအရာထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္ ရႈဆင္ျခင္ေသာ သတိျဖစ္သည္။ ဤသတိပဌာန္ျဖင့္ သုခေဝဒနာ၊ ဒုကၡေဝဒနာႏွင့္ ဥေပကၡာေဝဒနာတို႔ကို အဖန္ဖန္ရႈေသာအခါ အျဖစ္အပ်က္ဒဏ္ အၿမဲခံရပုံကို ျမင္ရသျဖင့္ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ ေဘးဒုကၡဟူ၍ ထင္လာသည္။ ဤသတိပဌာန္ျဖင့္ ႐ုပ္နာမ္တို႔၌ သုခဟု မွတ္ထင္ေသာ သုခဝိပလႅာသ (ခ်မ္းသာ၏ဟု အျမင္မွားေနမႈ) ကို ပယ္ရွားနိုင္ပါသည္။
၃။ စိတၱာႏုပႆနာသတိပဌာန္ဟူသည္ သရာဂစိတ္ ဝီတရာဂစိတ္ အစရွိေသာ စိတ္အျပား၌ ခိုင္ၿမဲစြာတည္ေသာ သတိျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ စိတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၍ ဤစိတ္ကား ရာဂစိတ္၊ ဤစိတ္ကား ရာဂကင္းေသာစိတ္ စသည္ျဖင့္ ခြဲျခားလ်က္ အနိစၥ အျခင္းအရာ ထင္လာေအာင္ အဖန္ဖန္ရႈတတ္ေသာ သတိျဖစ္သည္။ ဤသတိပဌာန္ျဖင့္ စိတ္တို႔ကို ခြဲျခားဆင္ျခင္ေသာအခါ စိတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းလဲပုံကို ေသခ်ာစြာ သိရသျဖင့္ အနိစၥအျခင္းအရာ လြန္စြာ ထင္လာသည္။ ဤသတိပဌာန္ျဖင့္ နိစၥဝိပလႅာသ (ၿမဲ၏ဟု အျမင္မွားေနမႈ) ကို ပယ္ရွားနိုင္သည္။
၄။ ဓမၼာႏုပႆနာသတိပဌာန္ဟူသည္ နီဝရဏစေသာ ဓမၼတို႔၌ ခိုင္ၿမဲစြာတည္ေသာ သတိျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ႐ူပကၡႏၶာကို ကာယာႏုပႆနာျဖင့္၊ ေဝဒနာကၡႏၶာကို ေဝဒနာႏုပႆနာျဖင့္၊ ဝိညာဏကၡႏၶာကို စိတၱာႏုပႆနာျဖင့္ ရႈၿပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႂကြင္းေသာ သညာကၡႏၶာႏွင့္ သခၤါရကၡႏၶာဟူေသာ ဓမၼကို အဖန္ဖန္ရႈေသာ သတိျဖစ္သည္။ ယင္းဓမၼတို႔ကို အနတၱအျခင္းအရာထင္လာေအာင္ အဖန္တလဲလဲ အာ႐ုံျပဳ၍ ရႈေသာအခါ အရာရာကိစၥတို႔၌ ပရမတၳဓမၼမ်ားသာ ႐ြက္ေဆာင္ေနေၾကာင္း၊ ပရမတၳဓမၼခ်ည္းသာ ထင္ရွားရွိေၾကာင္းကို သိရ၍ စီမံနိုင္ေသာ အတၱ (အသက္၊ လိပ္ျပာ၊ ဝိညာဏ္) ေကာင္ မရွိဟူေသာ အနတၱအျခင္းအရာ လြန္စြာထင္လာသည္။ ဤသတိပဌာန္ျဖင့္ အတၱဝိပလႅာသ (အတၱရွိ၏ဟု အျမင္မွားေနမႈ) ကို ပယ္ရွားနိုင္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment