July 5, 2017

စၾကာ အခါေတာ္ေန႕ ျမန္မာ့ရိုးရာ ၁၂ လရာသီအနက္ ဝါဆိုလျပည့္ေနကို ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႕ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျမန္မာတို႔ သတ္မွတ္က်င္းပၾကပါသည္။

ဗုဒၶဘာသာ သေကၤတ
က်င္းပရျခင္း
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ဝါဆိုလျပည့္ေန႕ ေန႕ဝင္လထြက္အခ်ိန္၌ “အရွင္ေကာ႑ည၊ အရွင္ဝပၸ၊ အရွင္ဘဒၵိယ၊ အရွင္မဟာနာမ္၊ အရွင္အႆဇိ ပၪၥဝဂၢီငါးဦးတို႔ကို ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေၾကာင္း ဝန္ခံ၍ စမၼစၾကာတရားေတာ္ကို အိႏၵိယနိုင္ငံ ဗာရာဏသီျပည္ မိဂဒါဝုန္ေတာဝယ္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္သည္ ဝိနည္းမဟာဝါ ပါဠိေတာ္၌ “ပၪၥဝဂၢိယ ကထာအမည္ျဖင့္ လာရွိၿပီး ပဋိသမၻိဒါမဂၢ ပါဠိေတာ္၌ “ဓမၼစကၠ ပဝတၱနဝါ” အမည္ျဖင့္ လာရွိကာ မဟာဝဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္၌ “ဓမၼစကၠ ပဝတၱနသုတၱ” အမည္ျဖင့္ လာရွိပါသည္။ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္သည္ သစာၥေလးပါး ျမတ္တရားကိုၫႊန္းဆိုေသာ ေဒသနာေတာ္ျဖစ္၍ ပိဋကတ္သုံးပုံ၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္တရားဟု အဌကထာဆရာႀကီးမ်ားက ၫႊန္းဆိုၾကပါသည္။ ဓမၼစကၠပဝတၱန၏ အဓိပၸာယ္မွာ “တရားတည္းဟူေသာ စက္ကို ျဖစ္ေစျခင္း၊ လည္ေစျခင္း” ဟု အဓိပၸါယ္ရပါသည္။ ( ဓမၼစကၠ= တရားေတာ္+ပတဝတၱန=ျဖစ္ေစျခင္း၊ လည္ေစျခင္း)

သစၥာေလးပါး
ေဂါတမဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားသည္ ေျခာက္ႏွစ္တာ ကာလပတ္လုံး လူသာမန္တို႔ က်င့္ဖို႔ရာ ခဲ့ယဥ္းလွသည့္ ဒုကၠရစရိယာအက်င့္ျမတ္ကို က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ ပြားမ်ားအားထုတ္ခဲ့ရာ ေနာက္ဆုံး၌ မဇၩိမပဋိပဒါေခၚ သည့္ အလယ္အလတ္ အက်င့္တရားလမ္းစဥ္ကို ေတြ႕ျမင္ၿပီး ကာမ အာ႐ုံခံစားမႈ လက္ယာအစြန္းႏွင့္ အတၱေဘာ ပင္ပန္းေစသည့္ လက္ဝဲအစြန္းတည္းဟူေသာ အစြန္းတရားႏွစ္ပါးကို ေရွာင္ၾကည္ကာ သစၥာေလးပါး တရားေတာ္ကို သိျမင္ေတာ္မူပါသည္။ “ဒုကၡ၊ သမုဒယ၊ နိေရာဓ၊ မဂၢ” ဟူေသာ ထိုသစၥာေလးပါး ျမတ္တရားေတာ္သည္ “ဓမၼစၾကာတရားေတာ္”ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တိက်ခိဳင္မာေသာ သေဘာတရားကို ထင္ရွားစြာေတြ႕ျမင္နိုင္ပါသည္။ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားသည္ ေလးအသေခၤ်ႏွင့္ ကမာၻတစ္သိန္း ျဖည့္က်င့္ဆည္းပူးခဲ့ေသာ ပါရမီေတာ္ အဟုန္တို႔ေၾကာင့္ ရရွိခဲ့သည့္ သဗၺၫုတ ေ႐ႊဉာဏ္ေတာ္စြမ္းအားျဖင့္ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကို ေဟာ္ေဖာ္ၫႊန္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္သည္ ထိုးထြင္း၍ သိျမင္ေတာ္မူအပ္ေသာ သစၥာေလးပါးကို ျမင္တတ္ေသာ၊ ပညာမ်က္စိကို ျပဳတတ္ေသာ၊ သစၥာေလးပါးကို သိျခင္းကို ျပဳတတ္ေသာ၊ အၾကင္အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ ၊အက်င့္သည္ ကိေလသာၿငိမ္းျခင္းတည္းဟူေသာ သဥပါဒိေသသနိဗၺာန္ အက်ိဳးငွာ သစၥာေလးပါးကို ထူးေသာ ဉာဏ္ျဖင့္ သိျခင္းငွာ၊ သစၥာေလးပါကို ေကာင္းစြာသိျခင္းငွာ၊ အႏူပါဒိေသသ နိဗၺာန္အက်ိဳးငွာ ျဖစ္၏။ ထိုအလယ္အလတ္ အက်င့္သည္ အဘယ္နည္းဟု သိသာထင္ရွားစြာ ေဟာေဖာ္ၫႊန္ျပေတာ္မူပါသည္။

သမၼာဒိဌိ = ေကာင္းစြာ ျမင္ျခင္း
သမၼာသကၤပၸ = ေကာင္းစြာႀကံျခင္း
သမၼဝါစာ = ေကာင္းစြာဆိုျခင္း
သမၼကမၼႏၲ =ေကာင္းစြာျပဳျခင္း
သမၼာအာဇီဝ =ေကာင္းစြာ အသက္ေမြးျခင္း
သမၼဝါယမ =ေကာင္းစြာအားထုတ္ျခင္း
သမၼာသတိ = ေကာင္းစြာေအာက္ေမ့ျခင္း
သမၼာသမာဓိ = ေကာင္းစြာတည္ၾကည္ျခင္း
ဤအက်င့္ျမတ္သည္ကား အဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္ မဂၢင္တရားျမတ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ ထိုမွတဖန္ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရားသည္ ဇာတိ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း ဆင္းရဲမွ၊ အိုမင္းရင့္ေရာျခင္း ဆင္းရဲ၊ ဖ်ားနာရျခင္း ဆင္းရဲ၊ ေသရျခင္း ဆင္းရဲ၊ မခ်စ္မႏွစ္လိုအပ္ေသာ သတၱဝါသခၤါရတို႔ႏွင့္ ေကြကင္းရျခင္းဆင္းရဲ၊ ခ်စ္ခင္ႏွစ္လိုအပ္ေသာ သတၱဝါတို႔ႏွင့္ ေကြကင္းရျခင္း ဆင္းရဲ၊ ပဋိသေႏၶေနရျခင္း ဆင္းရဲ၊ ခႏၶာငါးပါးတို႔၏ ဆင္းရဲ စေသာ ဇာတိသေဘာတရားသည္ ဒုကၡျဖစ္ေသာ အရိယာတို႔၏ သိအပ္ေသာ သစၥာမည္၏ဟူ၍ ဒုကၡသစၥာကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ ပၪၥဝဂၢီရဟန္းတို႔အား တဏွာေလာဘသည္ တဖန္ဘဝသစ္ကို ျဖစ္ေစတတ္၏။ ႏွစ္သက္ျခင္း၊တပ္မက္ျခင္းႏွင့္ တကြ ျဖစ္၏။ ထိုထိုဘဝ ထိုထိုအာ႐ုံ၌ အလြန္ႏွစ္သက္တတ္၏။ ဤတဏွာဟူသည္ အဘယ္နည္း။

ကာမတဏွာ = ႐ူပါ႐ုံစေသာ ဝတၳဳကာမကို တပ္မက္ေသာ တဏွာ။
ဘဝတဏွာ = သႆတဒိဌိႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ တဏွာ။
ဝိဘဝတဏွာ = ဥေစၦဒဒိဌိႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ တဏွာ။ ဟူ၍ ဤတဏွာဟူေသာ သေဘာတရားသည္ ဒုကၡအေၾကာင္းျဖစ္ေသာ အရိယာတို သိအပ္ေသာ သစၥာမည္၏ဟု သမုဒယသစၥာအေၾကာင္းကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။
ထိုတဏွာေလာဘ၏ အႂကြင္းမဲ့ တပ္မက္ျခင္းကင္းရာ၊ ခ်ဳပ္ရာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သည္ ရွိ၏။ စြန႔္ရာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သည္ ရွိ၏။ ေဝးစြာစြန႔္ရာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သည္ ရွိ၏။ လြတ္ရာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သည္ ရွိ၏။ ကပ္ၿငိျခင္းကင္းရာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သည္ ရွိ၏။ ဤနိဗၺာန္ဟူေသာ သေဘာတရားသည္ ဒုကၡ၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာျဖစ္ေသာ အရိယာတို႔သည္ သိအပ္ေသာ သစၥာမည္ေသာ နိေရာဓသစၥာ ကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ မဂၢသစၥာႏွင့္စပ္၍ မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္တရားသည္သာလွ်င္ ဒုကၡ၏ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ျဖစ္ေသာ အရိယာတို႔ သိအပ္ေသာ သစၥာမည္၏ဟု ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ ဒုကၡသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္၊ ဒုကၡသစၥာ၏ ကိစၥဉာဏ္၊ ဒုကၡသစၥာ၌ ကတဉာဏ္ သမုဒယ သစၥာ၌ သစၥဉာဏ္၊ သမုဒယသစၥာ၌ ကိစၥဉာဏ္၊ သမုဒယသစၥ၏ ကတဉာဏ္ နိေရာဓသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္၊ နိေရာဓသစၥာ၏ ကိစၥဉာဏ္၊ နိေရာဓသစၥာ၌ ကတဉာဏ္ မဂၢသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္၊ မဂၢသစၥာ၌ ကိစၥဉာဏ္၊ မဂၢသစၥာ၌ ကတဉာဏ္ စသည့္ ဘုရားမျဖစ္မီ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ေတာ္မူသည့္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရာ သစၥာတရားတို႔ကို ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ ဤသစၥာေလးပါးတို႔၌ ဤသို႔သစၥဉာဏ္၊ ကိစၥဉာဏ္၊ ကတဉာဏ္အားျဖင့္ သုံးပါးေသာ အျပန္ရွိေသာ သုံးပါေလးလီျဖစ္၍ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါေသာ အျခင္းအရာရွိေသာ ဟုတ္မွန္တိုင္းျဖစ္ေသာ ဉာဏ္အျမင္သည္ ငါ့အားအလြန္သန႔္ရွင္းစင္ၾကယ္၏။ လူႏွင့္တကြ သတၱေလာက၌ အတုမရွိေသာ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္၊ သဗၺၫုတဉာဏ္ကို ထိုးထြင္းသိျမင္ေတာ္မူၿပီး၍ ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံေတာ္မူပါသည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေန႕သည္ ထူျခားသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား ရွိပါသည္။ ေဂါတမဘုရားအေလာင္းေတာ္ ပဋိသေႏၶေနေသာေန႕ျဖစ္ျခင္း၊ ေဂါတမ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၳမင္းစား ေတာထြက္ေတာ္ေသာ ေန႕ျဖစ္ျခင္း။ ဓမၼစၾကာ တရားဦးကို စတင္ေဟာေတာ္မူေသာ ေန႕ျဖစ္ျခင္း ေရမီးအစုံစုံတို႔ျဖင့္ တန္ခိုးျပာဋိဟာကို ျပေတာ္မူေသာေန႕ျဖစ္ျခင္း။ ဘုရားအျဖစ္ဝန္ခံေတာ္မူေသာ ေန႕ျဖစ္ျခင္း။ တရားရတနာ စတင္ေပၚေပါက္ေသာ ေန႕ျဖစ္ျခင္း။ သံဃာရတနာ စတင္ေပၚေပါက္ေသာေန႕ျဖစ္ျခင္း။ “ဧဟိဘိကၡဳ” ဟူေသာ စကားကို စတင္ၾကားရေသာေန႕ျဖစ္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ပါသည္။ ေဂါတမ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကို ၾကားနာရသည့္ ပၪၥဝဂၢီငါးဦးတို႔သည္ ဝါဆိုလျပည့္ေန႕တြင္ အရွင္ေကာ႑ည၊ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႕တြင္ အရွင္ဝပၸ၊ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၂ ရက္ေန႕တြင္ အရွင္ဘဒၵိယ၊ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၃ ရက္ေန႕တြင္ အရွင္အႆဇိ မဟာေထရ္ျမတ္ႀကီးမ်ား အသီးသီး ေသာတပန္ျဖစ္ေတာ္မူၿပီး တရားထူး၊ တရားျမတ္ကို ရရွိေတာ္မူၾကပါသည္။

အခမ္းအနား
ထိုေန႕ထူးေန႕ျမတ္ ဝါဆိုလျပည့္ေန႕တြင္ ရဟန္းရွင္လူ အမ်ားျပည္သူတို႔သည္ ဘုရားေစတီ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၊ ဓမၼာ႐ုံစသည္တို႔တြင္ ဝတ္အသင္းမ်ား၊ ဓမၼာစၾကာအသင္းမ်ားက ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကို ပူေဇာ္ျခင္းျဖင့္ ဝါဆိုလျပည့္ ဓမၼစၾကာ အခါေတာ္ေန႕ အခမ္းအနားမ်ားကို က်င္းပၾကပါသည္။ ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကို အစီအစဥ္ျဖင့္ ႐ႊတ္ဆို ပူေဇာ္ၾကကုန္၏။ ၎အစီအစဥ္မ်ားမွာ

နေမာတႆ ၃ ႀကိမ္ ႐ြတ္ဆိုပူေဇာ္ရန္
နတ္ျဗဟၼာမ်ားအား ဖိတ္ၾကားရန္
ငါးပါးသီလ (အတိုေကာက္) ၿပိဳင္တူ ခံယူၾကရန္
စုေပါင္း ဓမၼစၾကာ ႐ြတ္ဆိုပူေဇာ္ၾကရန္
အလုံးစုံေသာ သတၱဝါ၊ သက္ရွိသက္မဲ့တို႔အား ေမတၱာၿပိဳင္တူ ျဖန႔္ေဝရန္
စုေပါင္းအမွ်ေဝရန္
ရတနာသုံးပါအား ပူေဇာ္ျခင္းႏွင့္ ဆုေတာင္းရန္
ဗုဒၶသာသနံ စိရံ တိဌတုျဖင့္ နိဂုံးခ်ဳပ္ ဆုေတာင္းၾကရန္ တို႔ျဖင့္ၾကသည္။

No comments:

Post a Comment