March 7, 2015

မုသာ၀ါဒဆိုင္ရာ


             “မုသာ၀ါဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အေမးတစ္ပုဒ္ကို စာေရးသူေျဖဖူးပါသည္။ (စကားပရိယာယ္ေဆာင္းပါးၾကည့္) ထိုအေျဖကို ဖတ္႐ႈရသူတစ္ေယာက္က မရွင္းလင္းေၾကာင္း ေရွ႕ေနာက္မညီညြတ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုလာပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သံသယကင္း ရွင္းလင္းႏိုင္ရန္ အလားတူအေမးအေျဖတစ္ခုကို ေတြ႕ရွိသျဖင့္ တင္လိုက္ပါသည္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီး ေျဖထားေသာ အေျဖျဖစ္ပါသည္။ မုသာ၀ါဒအဂၤါတြင္ နံပါတ္ေလးအဂၤါကို အေလးဂ႐ုျပဳ၍ ဖတ္ပါမွတ္ပါဟု တိုက္တြန္းလိုပါသည္။

(၄) မုသာ၀ါဒကံဆုိင္ရာ (က)ေမးခြန္း
ဆရာ၀န္မ်ားသည္ ေဆးလက္မွတ္ကုိ ေဆးခြင့္အေနႏွင့္ ေပးေနၾကရပါသည္။ ထိုသုိ႔ေပးၾကရာ၌ အမွန္မဟုတ္သည့္ အေၾကာင္းကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အမႈကိစၥမ်ားကုိ ရင္ဆုိင္ၾကရပါသည္။ ယင္းေဆးလက္မွတ္ကုိ ရသူအား အမွန္မဟုတ္ပါဘဲ အစုိးရဌာနမွ အလုပ္နားခြင့္ (၁- ၂-၃-၄)လ စသည္အခြင့္မ်ား ေပးရသည္အျဖစ္သုိ႔ ေရာက္တတ္ပါသည္။ တမင္သက္သက္ လုပ္ႀကံၿပီးေတာင္းေသာ တစ္စံုတစ္ေယာက္အား အစုိးရဌာနမွ ခြင့္ေပးလုိက္လွ်င္ မဟုတ္မမွန္ဘဲ ေဆးလက္မွတ္ ေပးလိုက္ေသာ ဆရာ၀န္၌ မုသာ၀ါဒကံ ထိုက္ပါသလား။

(က) မုသာ၀ါဒဆိုင္ရာ ေမးခြန္း၏ အေျဖ
ေရာဂါျဖစ္ေနသူ မဟုတ္ပါဘဲ ေရာဂါျဖစ္ေနသူ မက်န္းမာသူ အေနႏွင့္ ေဆးလက္မွတ္ ေပးလုိက္သျဖင့္ ထိုလက္မွတ္အရ အစုိးရဌာနက ယံုၾကည္၍ အလုပ္နားရန္ အခြင့္အေရး ေပးလုိက္လွ်င္ ထိုအခြင့္ယူသူ၏ လုပ္အားအတြက္ အက်ဳိးယုတ္ ေစႏုိင္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အလုပ္မဲ့ လခမဲ့ လခေပးရလ်က္ ဆံုး႐ံႈးေစေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ေအာက္ပါ မုသာ၀ါဒအဂၤါတုိ႔ ညီညြတ္ ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ေဆးလက္မွတ္ ေပးလိုက္ေသာ ဆရာ၀န္မွာ မုသာ၀ါဒကံ ထုိက္သည္ဟူ၍သာ ယူရန္႐ွိသည္။ မုသာ၀ါဒ အဂၤါမ်ားမွာ-
(၁) အတထံ ၀တၳဳ- အမႈမမွန္ျခင္း။
(၂) ၀ိသံ၀ါဒနစိတၱံ- ခၽြတ္ယြင္းေစလုိ- အလြဲသိေစလိုေသာစိတ္႐ွိျခင္း။
(၃) တေဇၨာ၀ါယာေမာ- ထုိစိတ္အေလ်ာက္ ျပဳလုပ္ေျပာဆုိျခင္း။
(၄) ပရႆ တဒတၳ၀ိဇာနနံ- တဖက္သားက ထုိအမွားကုိ အမွန္အေနျဖင့္ ယံုၾကည္သိမွတ္ျခင္း-ဟူေသာ ဤေလးပါးပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းမုသာ၀ါဒကုိ ကိုယ္အမူအရာျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ေသာ စာ႐ြက္ စာတန္းစသည္ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ သူတပါးအား အသိမွားေအာင္ ျပဳျခင္းျဖင့္ ၿပီးေျမာက္သည္ဟု မွတ္အပ္ေၾကာင္းကိုလည္း သီလကၡႏၶဂၢ အ႒ကထာ(ႏွာ-၇၁) စသည္တို႔၌ ျပဆုိထားသည္။
မုသာ၀ါဒဆိုင္ရာ (က)ေမးခြန္း၏ အေျဖၿပီး၏။

မုသာ၀ါဒဆုိင္ရာ (ခ)ေမးခြန္း
မိတ္ေဆြျဖစ္သူ ကင္ဆာေရာဂါ ေ၀ဒနာ႐ွင္တစ္ဦးကို တပည့္ေတာ္ထံ၌ အေတာ္အသင့္ စမ္းသပ္ကုသ ၾကည့္ၿပီးလွ်င္ ရန္ကုန္ေဆး႐ံုႀကီး႐ွိ ကင္ဆာေရာဂါကု ဌာနသုိ႔ သြားေရာက္၍ ကုသမႈခံယူရန္ တပည့္ေတာ္မွ ညြန္ၾကားလိုက္ပါသည္။ ေဆး႐ုံႀကီးတြင္ တစ္ပတ္မွ် ကုသေပးၿပီးေသာအခါ ကင္ဆာေရာဂါ ပါရဂူဆရာမ်ားသည္ ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ မကုသေပးႏိုင္သျဖင့္ `စိတ္မပူႏွင့္ ဒီေဆးကိုသာ မွန္မွန္ေသာက္ပါ၊ ေပ်ာက္သြားပါလိမ့္မယ္´ ဟု ပရိယာယ္ျဖင့္ အားေပးစကား ေျပားၾကားကာ ျပန္လႊတ္ လုိက္ပါသည္။
ယင္းေရာဂါ႐ွင္သည္ ပါရဂူဆရာမ်ား ကင္ဆာေရာဂါဟု အမည္ေပးလုိက္ေသာ္လည္း တပည့္ေတာ္ ကုသေပးလွ်င္ ေပ်ာက္လိမ့္မည္ အထင္ႏွင့္ တပည့္ေတာ္အထံသုိ႔ ျပန္ေရာက္လာပါသည္။ တပည့္ေတာ္မွာ ကင္ဆာေရာဂါအတြက္ ကုသ ေပးစရာေဆး၀ါးမ႐ွိပါ။ ယင္းေ၀ဒနာ႐ွင္မွာ အိပ္လုိ႔မရ၊ ေနလုိ႔ထိုင္လုိ႔မရေအာင္ အလြန္ျပင္းထန္စြာ နာက်င္လ်က္ ေရာဂါေ၀ဒနာကုိ ခံစားေနရပါသည္။ ၄င္းေ၀ဒနာ သက္သာရန္အတြက္ (Morpia) ထုိးေဆး၊ သုိ႔မဟုတ္ (Pethidin)ထုိးေဆးကုိ ထိုးေပးမွသာလွ်င္ နာက်င္မႈသက္သာ၍ အိပ္ေပ်ာ္ႏိုင္ပါေတာ့သည္။ ထိုေရာဂါ႐ွင္သည္ ေသရေတာ့မည္မွာ ဧကန္မုခ် မလြဲႏုိင္ေတာ့ပါ။ သို႔ျဖစ္၍ ထိုေရာဂါ႐ွင္အား `ခင္ဗ်ားေရာဂါေတာ့ ေပ်ာက္မွာမဟုတ္ဘူး ေသေတာ့မွာဘဲ´ ဟု ေျပာလုိက္လွ်င္ အမွန္ကုိေျပာၾကားလိုျခင္း ျဖစ္ပါမည္။ သုိ႔ေသာ္ တပည့္ေတာ္အေနျဖင့္ ထိုသို႔ေသာ ေၾကာက္႐ြံဘြယ္စကားကုိ မေျပာရက္ပါ။ ေရာဂါ မေပ်ာက္ေတာ့့ဘဲ ေသဆံုးေတာ့မည့္ ေရာဂါ႐ွင္အား အမွန္အတိုင္း မေျပာဘဲ မၾကာခင္ ေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္ဟု ေျပာခဲ့လွ်င္ တပည့္ေတာ္သည္ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားၿပီး မုသာ၀ါဒကံထိုက္ကာ အျပစ္ျဖစ္ပါမည္လား အ႐ွင္ဘုရား။

မုသာ၀ါဒဆုိင္ရာ (ခ)ေမးခြန္း၏ အေျဖ
ေရာဂါမေပ်ာက္ေတာ့ဘူး ဧကန္ပင္ ေသေတာ့မည္ဟု မွန္းဆသိျမင္ေနပါလ်က္ ထိုေရာဂါ႐ွင္အား မၾကာခင္ ေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္ဟု ေျပာလ်က္ ပဌမေမးခြန္း၏ အေျဖ၌ ထုတ္ျပခဲ့သည္ မုသာ၀ါဒအဂၤါ ေလးခ်က္လံုး ညီညြတ္ေနသျဖင့္ မုသာ၀ါဒျဖစ္သည္ဟု ဆိုဖြယ္ရာ ႐ွိေပသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထုိသုိ႔ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေျပာသည့္အတြက္ ထုိေရာဂါ႐ွင္မွာ အက်ဳိးပ်က္ျခင္း၊ အက်ဳိးမဲ့ျခင္းမ႐ွိသည့္အျပင္ အက်ဳိးျဖစ္တန္သေလာက္ ျဖစ္ဖို႔သာ႐ွိေပသည္။ ထုိသို႔အက်ဳိးမဲ့ မျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ ေျပာဆိုျခင္းသည္ အမွားကို ေျပာျခင္းပင္ ျဖစ္ျငားေသာ္လည္း မေကာင္းက်ဳိးေပးတတ္သည့္ ကမၼပထ-မေျမာက္ဟုမွတ္ယူရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဘိဓမၼတၳ၀ိဘာ၀နီေခၚ ဋီကာေက်ာ္က်မ္း (ႏွာ-၁၇၃)၌
( အဘူတံ ၀တၳဳ - မဟုတ္မမွန္ေသာ အေၾကာင္းအရာကုိ၊ ဘူတေတာ- အဟုတ္အမွန္ အေနအားျဖင့္၊ ပရံ ၀ိညာေပတုကာမႆ၊ သူတပါးကို သိေစလိုေသာသူ၏၊ တထာ၀ိညာပန ပေယာဂသမု႒ာပိကာ ေစတနာ- ထုိအျခင္းအရာျဖင့္ သိေစမည့္ ကုိယ္ႏႈတ္အမႈအရာကို ျဖစ္ေစေသာ ေစတနာသည္၊ မုသာ၀ါေဒါ- မုသာ၀ါဒမည္၏၊ ေသာ၊ ထုိမုသာ၀ါဒသည္၊ ပရႆ အတၳေဘဒကေရာ၀၊ သူတစ္ပါး အက်ဳိးပ်က္ေအာင္ ျပဳမွသာလွ်င္၊ ကမၼပေထာ၊ အက်ဳိးေပးတတ္သည့္ ကမၼပထ- ေျမာက္သည္၊ ေဟာတိ-ျဖစ္၏ ဟု- ဆုိထားပါသည္။
ထို႔ျပင္ သီလကၡႏၶ၀ဂၢအ႒ကထာ (၇၁) စသည္တုိ႔၌လည္း ``အတၳဘဥၥနေကာ- သူတပါး၏ အက်ဳိးကုိ ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ ႏႈတ္အမႈအရာ ကိုယ္အမႈအရာသည္ မုသားမည္ေၾကာင္း´´ ျပဆုိထားၾကပါသည္။
ထုိ႔အျပင္ ေရာဂါေ၀ဒနာ႐ွင္အား စိတ္ဓာတ္မက်ဘဲ စိတ္ခ်မ္းသာေစရန္၊ စိတ္တက္ၾကြလ်က္ အသက္႐ွည္သင့္သမွ် ႐ွည္ေစရန္ ေျပာေသာစကားသည္ အမွန္ပင္ မဟုတ္ေသာ္လည္း အမွားသိေစလုိျခင္းက ပဓာနမဟုတ္၊ အက်ဳိး မဆုတ္ယုတ္ ေစလုိျခင္းကသာ ပဓာနျဖစ္ေပသည္၊ သို႔ျဖစ္၍ ထုိသို႔ေသာစကားသည္ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေျပာရာေရာက္၏။ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္က တမၺဒါဌိကအား ေျပာေသာ ပရိယာယ္စကားႏွင့္လည္း တစိတ္တေဒသအားျဖင့္ တူ၏၊ တူပံုမွာ-
တမၺဒါဌိကသည္ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာေဟာေသာ တရားနာေနစဥ္ သူျပဳမိခဲ့ေသာ မေကာင္းမႈမ်ားကုိ ေအာက္ေမ့လ်က္ စိတ္ပူပန္ေနသျဖင့္ တရားကို စူးစူးစုိက္စုိက္ မနာယူႏိုင္ဘဲ ႐ွိေန၏၊ ထုိအေၾကာင္းကို အ႐ွင္သာရိပုတၱရာက သိေနသျဖင့္ ``ဥပါသကာ၊ ဘာေၾကာင့္သင့္စိတ္ကုိ တရားေတာ္သုိ႔ အစဥ္လုိက္ၿပီး နာႏိုင္ေအာင္ မျပဳႏိုင္သနည္း´´ ဟု ေမးေတာ္မႈ၏။ ``အ႐ွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ဟာ (၅၅)ႏွစ္ ပတ္လံုး ေသဒဏ္သင့္တဲ့ ခိုးသားေတြကုိ သတ္မႈဟူေသာ ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ မေကာင္းမႈကုိ ျပဳလာခဲ့ပါသည္၊ ထုိမေကာင္းမႈကို ေအာက္ေမ့သျဖင့္ မိမိစိတ္ကုိ အ႐ွင္ဘုရားေဟာသည့္ တရားေတာ္သုိ႔ အစဥ္လုိက္ၿပီး နာႏိုင္ေအာင္ မျပဳႏိုင္ဘဲ ႐ွိေနသည္´´ ဟု ေလွ်ာက္၏။ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္က (၀ေဥၥႆာမိ နႏၲိ) သူ႔ကို လွည့္စားေျပာမည္ဟု ၾကံၿပီးလွ်င္ ``ဘယ္ႏွယ္လဲ သင္ဟာထိုအမႈမ်ားကုိ မိမိအလိုျဖင့္ ျပဳခဲ့ပါသလား၊ သုိ႔မဟုတ္ သူမ်ားက ေစခုိင္းလုိ႔ ျပဳ႕ခဲ့ပါသလား´´ ဟု ေမးေတာ္မႈ၏။ ``ဘုရင္မင္းကခိုင္းလုိ႔ ျပဳ႕ခဲ့ရပါသည္´´ ဟု ေျဖၾကားေလွ်ာက္္ထား၏။ ``ဥပါသကာ၊ သို႔ျဖစ္လွ်င္ သင္၏အကုသိုလ္ ျဖစ္ပါမည္ေလာ´´ဟု ပရိယာယ္ျဖင့္ ေမးေတာ္မႈ၏။ ဤအေမးျဖင့္ တမၺဒါဌိကမွာ မိမိ၏အကုသုိလ္မဟုတ္ ေစခိုင္းသူ ဘုရင္မင္း၏ အကုသုိလ္သာ ျဖစ္သည္ဟု ထင္မွတ္လ်က္ စိတ္ေအးသြား၏။ ထုိသုိ႔ စိတ္ေအးသြားသျဖင့္ တရားကို ေကာင္းစြာနာယူ၍ ႏွလံုးသြင္းႏိုင္ေလေတာ့၏။ ထိုသုိ႔ ေကာင္းစြာနာယူ ႏွလံုးသြင္းလ်က္ ေသာတာပတၱိမဂ္၏ ေအာက္ဘတ္က အႏုေလာမဉာဏ္ေခၚ ၀ိပႆနာဉာဏ္ကုိ ျဖစ္ပြားေစႏုိင္ျခင္းဟူေသာ အက်ဳိးကုိရသြားေၾကာင္း ထုိ႔ျပင္ ၀ိပႆနာ၏ အစြမ္းေၾကာင့္ပင္ တုသိတာနတ္ဘံုသုိ႔ ေရာက္သြားေၾကာင္းမ်ားကုိ ဓမၼဒ အ႒ကထာ (ႏွာ- ၄၀၇)၌ ျပဆိုထား၏။
အထက္ပါစကားရပ္၌ ``သင္၏ အကုသိုလ္ ျဖစ္ပါမည္ေလာ´´ ဟူေသာ စကားသည္ ``သင္၏ အကုသိုလ္ မဟုတ္´´ ဟု တိုက္႐ုိက္ေျပာေသာ စကားမဟုတ္ေပ၊ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေမးေသာစကားမွ်သာျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိစကားသည္ မုသာ၀ါဒကား မဟုတ္ေပ၊ သုိ႔ေသာ္လည္း ထိုအေမးျဖင့္ တမၺဒါဌိက-က ``မိမိ၏ အကုသုိလ္မဟုတ္´´ ဟု မွားယြင္းစြာ သိသြားေလသည္။ ထုိသို႔မွားယြင္းစြာ သိသြာျခင္းသည္ ေသေတာ့မည္ဆဲဆဲ လူနာက ``မၾကာခင္ ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းခ်မ္းသာသြားမည္´´ ဟု မွားယြင္းစြာ ထင္ျမင္ခ်က္ႏွင့္ ညီ၏။ မိမိ၏ အကုသိုလ္မဟုတ္ - ဟု ထင္ျမင္ျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ေအး ခ်မ္းသာစြာႏွင့္ တရားနာႏုိင္ျခင္းစေသာ အက်ဳိးမ်ားကုိ ရသြားျခင္းသည္ ေသေတာ့မည္ဆဲဆဲ လူနာမွာ ေရာဂါေပ်ာက္မည္ဟု ထင္မွတ္လ်က္ စိတ္ခ်မ္းသာစြာ ေနရျခင္း၊ စိတ္ခ်မ္းသာသျဖင့္ ႐ုတ္တရက္လ်င္ျမန္စြာ မေသဘဲေနရျခင္း စေသာအက်ဳိးမ်ားကုိ ရျခင္းႏွင့္တူညီ၏။ ထို႔အျပင္ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာ၏ ပရိယာယ္စကားမွာ မိမိ၏ အကုသိုလ္မဟုတ္ဟု မွားယြင္းစြာ သိျခင္းက လုိရင္းမဟုတ္၊ စိတ္ေအးခ်မ္းလ်က္ တရားနာႏုိင္ျခင္း စသည္ကသာ လုိရင္းျဖစ္သကဲ့သုိ႔ မၾကာခင္ေရာဂါေပ်ာက္မည္ဟု အားေပးသာ စကားမွာလည္း ေရာဂါေပ်ာက္မည္ဟု မွားယြင္းစြာသိျခင္းက လိုရင္းမဟုတ္၊ စိတ္ဓာတ္မက်ဘဲ ခ်မ္းသာစြာေနရျခင္းကသာ လုိရင္းျဖစ္ေပသည္။ ဤသုိ႔စသည့္ တစိတ္တေဒသအားျဖင့္ တူညီေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မၾကာမီပင္ ေသေတာ့မည္ဟု ထင္ရသူအား မၾကာမီ ေရာဂါေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္ စသည္ျဖင့္ အားေပးစကား ေျပာၾကားျခင္းသည္ မုသာ၀ါဒအဂၤါတို႔ႏွင့္ ညီညြတ္ျငားေသာ္လည္း အက်ဳိးမဲ့ကို မရည္႐ြယ္ဘဲ ခ်မ္းသာစြာေနႏိုင္ရန္ အက်ဳိးကုိသာ ရည္႐ြယ္၍ေျပာေသာ အားေပးစကား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မေကာင္းက်ဳိး ေပးတတ္သည့္ ကမၼပထေျမာက္ေသာ အကုသိုလ္ကံကား မျဖစ္ပါ။ ထုိသုိ႔အားေပး ေျပာၾကားစဥ္က သနားေသာ ကုသိုလ္ေစတနာျဖင့္သာ ေျပာျခင္းျဖစ္သည္။ ေသေဆးေပးသည့္ႏွင့္ မတူဘဲ ေျပာင္းျပန္သာျဖစ္သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ အကုသိုလ္ေစတနာလည္း မျဖစ္ ဟူ၍သာ ယူသင့္ေပသသည္။ ။
မုသာ၀ါဒဆုိင္ရာ (ခ)ေမးခြန္း၏ အေျဖၿပီး၏။“မုသာ၀ါဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အေမးတစ္ပုဒ္ကို စာေရးသူေျဖဖူးပါသည္။ (စကားပရိယာယ္ေဆာင္းပါးၾကည့္) ထိုအေျဖကို ဖတ္႐ႈရသူတစ္ေယာက္က မရွင္းလင္းေၾကာင္း ေရွ႕ေနာက္မညီညြတ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုလာပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သံသယကင္း ရွင္းလင္းႏိုင္ရန္ အလားတူအေမးအေျဖတစ္ခုကို ေတြ႕ရွိသျဖင့္ တင္လိုက္ပါသည္။ မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီး ေျဖထားေသာ အေျဖျဖစ္ပါသည္။ မုသာ၀ါဒအဂၤါတြင္ နံပါတ္ေလးအဂၤါကို အေလးဂ႐ုျပဳ၍ ဖတ္ပါမွတ္ပါဟု တိုက္တြန္းလိုပါသည္။
(၄) မုသာ၀ါဒကံဆုိင္ရာ (က)ေမးခြန္း
ဆရာ၀န္မ်ားသည္ ေဆးလက္မွတ္ကုိ ေဆးခြင့္အေနႏွင့္ ေပးေနၾကရပါသည္။ ထိုသုိ႔ေပးၾကရာ၌ အမွန္မဟုတ္သည့္ အေၾကာင္းကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အမႈကိစၥမ်ားကုိ ရင္ဆုိင္ၾကရပါသည္။ ယင္းေဆးလက္မွတ္ကုိ ရသူအား အမွန္မဟုတ္ပါဘဲ အစုိးရဌာနမွ အလုပ္နားခြင့္ (၁- ၂-၃-၄)လ စသည္အခြင့္မ်ား ေပးရသည္အျဖစ္သုိ႔ ေရာက္တတ္ပါသည္။ တမင္သက္သက္ လုပ္ႀကံၿပီးေတာင္းေသာ တစ္စံုတစ္ေယာက္အား အစုိးရဌာနမွ ခြင့္ေပးလုိက္လွ်င္ မဟုတ္မမွန္ဘဲ ေဆးလက္မွတ္ ေပးလိုက္ေသာ ဆရာ၀န္၌ မုသာ၀ါဒကံ ထိုက္ပါသလား။

(က) မုသာ၀ါဒဆိုင္ရာ ေမးခြန္း၏ အေျဖ
ေရာဂါျဖစ္ေနသူ မဟုတ္ပါဘဲ ေရာဂါျဖစ္ေနသူ မက်န္းမာသူ အေနႏွင့္ ေဆးလက္မွတ္ ေပးလုိက္သျဖင့္ ထိုလက္မွတ္အရ အစုိးရဌာနက ယံုၾကည္၍ အလုပ္နားရန္ အခြင့္အေရး ေပးလုိက္လွ်င္ ထိုအခြင့္ယူသူ၏ လုပ္အားအတြက္ အက်ဳိးယုတ္ ေစႏုိင္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အလုပ္မဲ့ လခမဲ့ လခေပးရလ်က္ ဆံုး႐ံႈးေစေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ေအာက္ပါ မုသာ၀ါဒအဂၤါတုိ႔ ညီညြတ္ ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ေဆးလက္မွတ္ ေပးလိုက္ေသာ ဆရာ၀န္မွာ မုသာ၀ါဒကံ ထုိက္သည္ဟူ၍သာ ယူရန္႐ွိသည္။ မုသာ၀ါဒ အဂၤါမ်ားမွာ-
(၁) အတထံ ၀တၳဳ- အမႈမမွန္ျခင္း။
(၂) ၀ိသံ၀ါဒနစိတၱံ- ခၽြတ္ယြင္းေစလုိ- အလြဲသိေစလိုေသာစိတ္႐ွိျခင္း။
(၃) တေဇၨာ၀ါယာေမာ- ထုိစိတ္အေလ်ာက္ ျပဳလုပ္ေျပာဆုိျခင္း။
(၄) ပရႆ တဒတၳ၀ိဇာနနံ- တဖက္သားက ထုိအမွားကုိ အမွန္အေနျဖင့္ ယံုၾကည္သိမွတ္ျခင္း-ဟူေသာ ဤေလးပါးပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းမုသာ၀ါဒကုိ ကိုယ္အမူအရာျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ေသာ စာ႐ြက္ စာတန္းစသည္ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ျဖစ္ေစ၊ သူတပါးအား အသိမွားေအာင္ ျပဳျခင္းျဖင့္ ၿပီးေျမာက္သည္ဟု မွတ္အပ္ေၾကာင္းကိုလည္း သီလကၡႏၶဂၢ အ႒ကထာ(ႏွာ-၇၁) စသည္တို႔၌ ျပဆုိထားသည္။
မုသာ၀ါဒဆိုင္ရာ (က)ေမးခြန္း၏ အေျဖၿပီး၏။

မုသာ၀ါဒဆုိင္ရာ (ခ)ေမးခြန္း
မိတ္ေဆြျဖစ္သူ ကင္ဆာေရာဂါ ေ၀ဒနာ႐ွင္တစ္ဦးကို တပည့္ေတာ္ထံ၌ အေတာ္အသင့္ စမ္းသပ္ကုသ ၾကည့္ၿပီးလွ်င္ ရန္ကုန္ေဆး႐ံုႀကီး႐ွိ ကင္ဆာေရာဂါကု ဌာနသုိ႔ သြားေရာက္၍ ကုသမႈခံယူရန္ တပည့္ေတာ္မွ ညြန္ၾကားလိုက္ပါသည္။ ေဆး႐ုံႀကီးတြင္ တစ္ပတ္မွ် ကုသေပးၿပီးေသာအခါ ကင္ဆာေရာဂါ ပါရဂူဆရာမ်ားသည္ ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ မကုသေပးႏိုင္သျဖင့္ `စိတ္မပူႏွင့္ ဒီေဆးကိုသာ မွန္မွန္ေသာက္ပါ၊ ေပ်ာက္သြားပါလိမ့္မယ္´ ဟု ပရိယာယ္ျဖင့္ အားေပးစကား ေျပားၾကားကာ ျပန္လႊတ္ လုိက္ပါသည္။
ယင္းေရာဂါ႐ွင္သည္ ပါရဂူဆရာမ်ား ကင္ဆာေရာဂါဟု အမည္ေပးလုိက္ေသာ္လည္း တပည့္ေတာ္ ကုသေပးလွ်င္ ေပ်ာက္လိမ့္မည္ အထင္ႏွင့္ တပည့္ေတာ္အထံသုိ႔ ျပန္ေရာက္လာပါသည္။ တပည့္ေတာ္မွာ ကင္ဆာေရာဂါအတြက္ ကုသ ေပးစရာေဆး၀ါးမ႐ွိပါ။ ယင္းေ၀ဒနာ႐ွင္မွာ အိပ္လုိ႔မရ၊ ေနလုိ႔ထိုင္လုိ႔မရေအာင္ အလြန္ျပင္းထန္စြာ နာက်င္လ်က္ ေရာဂါေ၀ဒနာကုိ ခံစားေနရပါသည္။ ၄င္းေ၀ဒနာ သက္သာရန္အတြက္ (Morpia) ထုိးေဆး၊ သုိ႔မဟုတ္ (Pethidin)ထုိးေဆးကုိ ထိုးေပးမွသာလွ်င္ နာက်င္မႈသက္သာ၍ အိပ္ေပ်ာ္ႏိုင္ပါေတာ့သည္။ ထိုေရာဂါ႐ွင္သည္ ေသရေတာ့မည္မွာ ဧကန္မုခ် မလြဲႏုိင္ေတာ့ပါ။ သို႔ျဖစ္၍ ထိုေရာဂါ႐ွင္အား `ခင္ဗ်ားေရာဂါေတာ့ ေပ်ာက္မွာမဟုတ္ဘူး ေသေတာ့မွာဘဲ´ ဟု ေျပာလုိက္လွ်င္ အမွန္ကုိေျပာၾကားလိုျခင္း ျဖစ္ပါမည္။ သုိ႔ေသာ္ တပည့္ေတာ္အေနျဖင့္ ထိုသို႔ေသာ ေၾကာက္႐ြံဘြယ္စကားကုိ မေျပာရက္ပါ။ ေရာဂါ မေပ်ာက္ေတာ့့ဘဲ ေသဆံုးေတာ့မည့္ ေရာဂါ႐ွင္အား အမွန္အတိုင္း မေျပာဘဲ မၾကာခင္ ေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္ဟု ေျပာခဲ့လွ်င္ တပည့္ေတာ္သည္ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားၿပီး မုသာ၀ါဒကံထိုက္ကာ အျပစ္ျဖစ္ပါမည္လား အ႐ွင္ဘုရား။

မုသာ၀ါဒဆုိင္ရာ (ခ)ေမးခြန္း၏ အေျဖ
ေရာဂါမေပ်ာက္ေတာ့ဘူး ဧကန္ပင္ ေသေတာ့မည္ဟု မွန္းဆသိျမင္ေနပါလ်က္ ထိုေရာဂါ႐ွင္အား မၾကာခင္ ေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္ဟု ေျပာလ်က္ ပဌမေမးခြန္း၏ အေျဖ၌ ထုတ္ျပခဲ့သည္ မုသာ၀ါဒအဂၤါ ေလးခ်က္လံုး ညီညြတ္ေနသျဖင့္ မုသာ၀ါဒျဖစ္သည္ဟု ဆိုဖြယ္ရာ ႐ွိေပသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထုိသုိ႔ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေျပာသည့္အတြက္ ထုိေရာဂါ႐ွင္မွာ အက်ဳိးပ်က္ျခင္း၊ အက်ဳိးမဲ့ျခင္းမ႐ွိသည့္အျပင္ အက်ဳိးျဖစ္တန္သေလာက္ ျဖစ္ဖို႔သာ႐ွိေပသည္။ ထုိသို႔အက်ဳိးမဲ့ မျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ ေျပာဆိုျခင္းသည္ အမွားကို ေျပာျခင္းပင္ ျဖစ္ျငားေသာ္လည္း မေကာင္းက်ဳိးေပးတတ္သည့္ ကမၼပထ-မေျမာက္ဟုမွတ္ယူရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဘိဓမၼတၳ၀ိဘာ၀နီေခၚ ဋီကာေက်ာ္က်မ္း (ႏွာ-၁၇၃)၌
( အဘူတံ ၀တၳဳ - မဟုတ္မမွန္ေသာ အေၾကာင္းအရာကုိ၊ ဘူတေတာ- အဟုတ္အမွန္ အေနအားျဖင့္၊ ပရံ ၀ိညာေပတုကာမႆ၊ သူတပါးကို သိေစလိုေသာသူ၏၊ တထာ၀ိညာပန ပေယာဂသမု႒ာပိကာ ေစတနာ- ထုိအျခင္းအရာျဖင့္ သိေစမည့္ ကုိယ္ႏႈတ္အမႈအရာကို ျဖစ္ေစေသာ ေစတနာသည္၊ မုသာ၀ါေဒါ- မုသာ၀ါဒမည္၏၊ ေသာ၊ ထုိမုသာ၀ါဒသည္၊ ပရႆ အတၳေဘဒကေရာ၀၊ သူတစ္ပါး အက်ဳိးပ်က္ေအာင္ ျပဳမွသာလွ်င္၊ ကမၼပေထာ၊ အက်ဳိးေပးတတ္သည့္ ကမၼပထ- ေျမာက္သည္၊ ေဟာတိ-ျဖစ္၏ ဟု- ဆုိထားပါသည္။
ထို႔ျပင္ သီလကၡႏၶ၀ဂၢအ႒ကထာ (၇၁) စသည္တုိ႔၌လည္း ``အတၳဘဥၥနေကာ- သူတပါး၏ အက်ဳိးကုိ ပ်က္စီးေစတတ္ေသာ ႏႈတ္အမႈအရာ ကိုယ္အမႈအရာသည္ မုသားမည္ေၾကာင္း´´ ျပဆုိထားၾကပါသည္။
ထုိ႔အျပင္ ေရာဂါေ၀ဒနာ႐ွင္အား စိတ္ဓာတ္မက်ဘဲ စိတ္ခ်မ္းသာေစရန္၊ စိတ္တက္ၾကြလ်က္ အသက္႐ွည္သင့္သမွ် ႐ွည္ေစရန္ ေျပာေသာစကားသည္ အမွန္ပင္ မဟုတ္ေသာ္လည္း အမွားသိေစလုိျခင္းက ပဓာနမဟုတ္၊ အက်ဳိး မဆုတ္ယုတ္ ေစလုိျခင္းကသာ ပဓာနျဖစ္ေပသည္၊ သို႔ျဖစ္၍ ထုိသို႔ေသာစကားသည္ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေျပာရာေရာက္၏။ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္က တမၺဒါဌိကအား ေျပာေသာ ပရိယာယ္စကားႏွင့္လည္း တစိတ္တေဒသအားျဖင့္ တူ၏၊ တူပံုမွာ-
တမၺဒါဌိကသည္ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာေဟာေသာ တရားနာေနစဥ္ သူျပဳမိခဲ့ေသာ မေကာင္းမႈမ်ားကုိ ေအာက္ေမ့လ်က္ စိတ္ပူပန္ေနသျဖင့္ တရားကို စူးစူးစုိက္စုိက္ မနာယူႏိုင္ဘဲ ႐ွိေန၏၊ ထုိအေၾကာင္းကို အ႐ွင္သာရိပုတၱရာက သိေနသျဖင့္ ``ဥပါသကာ၊ ဘာေၾကာင့္သင့္စိတ္ကုိ တရားေတာ္သုိ႔ အစဥ္လုိက္ၿပီး နာႏိုင္ေအာင္ မျပဳႏိုင္သနည္း´´ ဟု ေမးေတာ္မႈ၏။ ``အ႐ွင္ဘုရား တပည့္ေတာ္ဟာ (၅၅)ႏွစ္ ပတ္လံုး ေသဒဏ္သင့္တဲ့ ခိုးသားေတြကုိ သတ္မႈဟူေသာ ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ မေကာင္းမႈကုိ ျပဳလာခဲ့ပါသည္၊ ထုိမေကာင္းမႈကို ေအာက္ေမ့သျဖင့္ မိမိစိတ္ကုိ အ႐ွင္ဘုရားေဟာသည့္ တရားေတာ္သုိ႔ အစဥ္လုိက္ၿပီး နာႏိုင္ေအာင္ မျပဳႏိုင္ဘဲ ႐ွိေနသည္´´ ဟု ေလွ်ာက္၏။ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္က (၀ေဥၥႆာမိ နႏၲိ) သူ႔ကို လွည့္စားေျပာမည္ဟု ၾကံၿပီးလွ်င္ ``ဘယ္ႏွယ္လဲ သင္ဟာထိုအမႈမ်ားကုိ မိမိအလိုျဖင့္ ျပဳခဲ့ပါသလား၊ သုိ႔မဟုတ္ သူမ်ားက ေစခုိင္းလုိ႔ ျပဳ႕ခဲ့ပါသလား´´ ဟု ေမးေတာ္မႈ၏။ ``ဘုရင္မင္းကခိုင္းလုိ႔ ျပဳ႕ခဲ့ရပါသည္´´ ဟု ေျဖၾကားေလွ်ာက္္ထား၏။ ``ဥပါသကာ၊ သို႔ျဖစ္လွ်င္ သင္၏အကုသိုလ္ ျဖစ္ပါမည္ေလာ´´ဟု ပရိယာယ္ျဖင့္ ေမးေတာ္မႈ၏။ ဤအေမးျဖင့္ တမၺဒါဌိကမွာ မိမိ၏အကုသုိလ္မဟုတ္ ေစခိုင္းသူ ဘုရင္မင္း၏ အကုသုိလ္သာ ျဖစ္သည္ဟု ထင္မွတ္လ်က္ စိတ္ေအးသြား၏။ ထုိသုိ႔ စိတ္ေအးသြားသျဖင့္ တရားကို ေကာင္းစြာနာယူ၍ ႏွလံုးသြင္းႏိုင္ေလေတာ့၏။ ထိုသုိ႔ ေကာင္းစြာနာယူ ႏွလံုးသြင္းလ်က္ ေသာတာပတၱိမဂ္၏ ေအာက္ဘတ္က အႏုေလာမဉာဏ္ေခၚ ၀ိပႆနာဉာဏ္ကုိ ျဖစ္ပြားေစႏုိင္ျခင္းဟူေသာ အက်ဳိးကုိရသြားေၾကာင္း ထုိ႔ျပင္ ၀ိပႆနာ၏ အစြမ္းေၾကာင့္ပင္ တုသိတာနတ္ဘံုသုိ႔ ေရာက္သြားေၾကာင္းမ်ားကုိ ဓမၼဒ အ႒ကထာ (ႏွာ- ၄၀၇)၌ ျပဆိုထား၏။
အထက္ပါစကားရပ္၌ ``သင္၏ အကုသိုလ္ ျဖစ္ပါမည္ေလာ´´ ဟူေသာ စကားသည္ ``သင္၏ အကုသိုလ္ မဟုတ္´´ ဟု တိုက္႐ုိက္ေျပာေသာ စကားမဟုတ္ေပ၊ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေမးေသာစကားမွ်သာျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိစကားသည္ မုသာ၀ါဒကား မဟုတ္ေပ၊ သုိ႔ေသာ္လည္း ထိုအေမးျဖင့္ တမၺဒါဌိက-က ``မိမိ၏ အကုသုိလ္မဟုတ္´´ ဟု မွားယြင္းစြာ သိသြားေလသည္။ ထုိသို႔မွားယြင္းစြာ သိသြာျခင္းသည္ ေသေတာ့မည္ဆဲဆဲ လူနာက ``မၾကာခင္ ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းခ်မ္းသာသြားမည္´´ ဟု မွားယြင္းစြာ ထင္ျမင္ခ်က္ႏွင့္ ညီ၏။ မိမိ၏ အကုသိုလ္မဟုတ္ - ဟု ထင္ျမင္ျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ေအး ခ်မ္းသာစြာႏွင့္ တရားနာႏုိင္ျခင္းစေသာ အက်ဳိးမ်ားကုိ ရသြားျခင္းသည္ ေသေတာ့မည္ဆဲဆဲ လူနာမွာ ေရာဂါေပ်ာက္မည္ဟု ထင္မွတ္လ်က္ စိတ္ခ်မ္းသာစြာ ေနရျခင္း၊ စိတ္ခ်မ္းသာသျဖင့္ ႐ုတ္တရက္လ်င္ျမန္စြာ မေသဘဲေနရျခင္း စေသာအက်ဳိးမ်ားကုိ ရျခင္းႏွင့္တူညီ၏။ ထို႔အျပင္ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာ၏ ပရိယာယ္စကားမွာ မိမိ၏ အကုသိုလ္မဟုတ္ဟု မွားယြင္းစြာ သိျခင္းက လုိရင္းမဟုတ္၊ စိတ္ေအးခ်မ္းလ်က္ တရားနာႏုိင္ျခင္း စသည္ကသာ လုိရင္းျဖစ္သကဲ့သုိ႔ မၾကာခင္ေရာဂါေပ်ာက္မည္ဟု အားေပးသာ စကားမွာလည္း ေရာဂါေပ်ာက္မည္ဟု မွားယြင္းစြာသိျခင္းက လိုရင္းမဟုတ္၊ စိတ္ဓာတ္မက်ဘဲ ခ်မ္းသာစြာေနရျခင္းကသာ လုိရင္းျဖစ္ေပသည္။ ဤသုိ႔စသည့္ တစိတ္တေဒသအားျဖင့္ တူညီေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ မၾကာမီပင္ ေသေတာ့မည္ဟု ထင္ရသူအား မၾကာမီ ေရာဂါေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္ စသည္ျဖင့္ အားေပးစကား ေျပာၾကားျခင္းသည္ မုသာ၀ါဒအဂၤါတို႔ႏွင့္ ညီညြတ္ျငားေသာ္လည္း အက်ဳိးမဲ့ကို မရည္႐ြယ္ဘဲ ခ်မ္းသာစြာေနႏိုင္ရန္ အက်ဳိးကုိသာ ရည္႐ြယ္၍ေျပာေသာ အားေပးစကား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မေကာင္းက်ဳိး ေပးတတ္သည့္ ကမၼပထေျမာက္ေသာ အကုသိုလ္ကံကား မျဖစ္ပါ။ ထုိသုိ႔အားေပး ေျပာၾကားစဥ္က သနားေသာ ကုသိုလ္ေစတနာျဖင့္သာ ေျပာျခင္းျဖစ္သည္။ ေသေဆးေပးသည့္ႏွင့္ မတူဘဲ ေျပာင္းျပန္သာျဖစ္သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ အကုသိုလ္ေစတနာလည္း မျဖစ္ ဟူ၍သာ ယူသင့္ေပသသည္။ ။
မုသာ၀ါဒဆုိင္ရာ (ခ)ေမးခြန္း၏ အေျဖၿပီး၏။
http://www.sbay-student.org/မွတဆင့္ခံစားတင္ျပသည္

No comments:

Post a Comment