November 5, 2015

သမထဘာ၀နာ ႏွင့္ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ

ဘာ၀နာဆိုတာ မိမိသႏၲာန္မွာ စိတ္အညစ္အေၾကး ကိေလသာ နီ၀ရဏေတြ မရိွဘဲ ျဖဴစင္တဲ့ စိတ္ကေလးေတြခ်ည္း ရိွေနေအာင္ ေလ့က်င့္ပြားမ်ား အားထုတ္တာဟာ ဘာ၀နာပါ။ အဲဒီ ဘာ၀နာက သမထဘာ၀နာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာလို႕ ႏွစ္မ်ဳိးရိွပါတယ္။

သမထဘာ၀နာရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က အင္အားေကာင္းတဲ့ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ သမာဓိရဖို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါ။ အဲဒီသမာဓိကိုပဲ စ်ာန္လို႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ သမာဓိဟာ အရႈခံအာရံုထဲမွာ ရႈစိတ္ စူးစိုက္ ျမဳပ္၀င္ေနသလို ျဖစ္ေအာင္ တည္ၿငိမ္ေနရင္ အဲဒါကို စ်ာန္သမာဓိ အပၸနာသမာဓိ လို႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ စ်ာန္ေလာက္ နီးပါး စိတ္တည္ၿငိမ္ေနတာကိုေတာ့ ဥပစာရသမာဓိ လို႕ ေခၚပါတယ္။ စ်ာန္၏ အနီးအပါးျဖစ္ေသာ သမာဓိလို႕ ဆိုလိုပါတယ္။ သမထဘာ၀နာ အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ဒီသမာဓိႏွစ္မ်ဳိးကို ရႏိုင္ပါတယ္။

စ်ာန္ဆိုတာ ေျမလွ်ဳိးမိုးပ်ံတာကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အာရံုကို ကပ္၍ ရႈတတ္ေသာေၾကာင့္ စ်ာန္ လို႕ ေခၚတာပါ။ အရႈခံအာရံုမွာ ရႈစိတ္ကပ္တည္ေနတာကို စ်ာန္၊ ကပ္တည္ေနတယ္ဆိုေတာ့ တည္ၿငိမ္ေနတာေပါ့၊ ဘယ္မွ မေရြ႕မလ်ားပဲ အင္အားေကာင္းၿပီး တည္ၿငိမ္တဲ့ သမာဓိကို စ်ာန္လို႕ေခၚတာပါ။

ေျမလွ်ဳိးမိုးပ်ံတယ္ တန္ခိုးဖန္ဆင္းတယ္ဆိုတာ အဘိညာဏ္တန္ခိုး ေရာက္သြားပါၿပီ၊ စ်ာန္အေျခခံၿပီး အဲဒီစ်ာန္ကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ေလ့က်င့္ပြားမ်ား အားထုတ္တဲ့အခါမွာ အဲဒီအဘိညာဏ္တန္ခိုးေတြ ရပါတယ္။ အဲဒီအခါက်မွ ေျမလွ်ဳိးမိုးပ်ံတယ္ဆိုတဲ့ တန္ခိုးေတြ ဖန္ဆင္းႏိုင္တာပါ။ စ်ာန္သက္သက္ကေတာ့ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ ရရံုပါပဲ။

အဲဒီ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ အားေကာင္းတဲ့ သမာဓိရေအာင္ အားထုတ္တာဟာ သမထဘာ၀နာရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါ။

ဒါေၾကာင့္ အာရံုတစ္ခုတည္းမွာ စိတ္စုစည္းစူးစိုက္ၿပီး တည္ၿငိမ္ေနေအာင္ အာရံုတစ္ခုတည္းကိုပဲ စိုက္ၿပီး ရႈရတယ္။ အာရံုအမ်ားကို မရႈရဘူး၊ ရႈေနခိုက္မွာ စိတ္တျခားကို ထြက္သြား လြင့္သြားရင္ အဲဒီစိတ္ကို ျပန္ဆြဲၿပီး အဲဒီ အရႈခံအာရံုေပၚမွာ ျပန္တင္ၿပီး အဲဒီ အာရံုကိုပဲ စူးစိုက္ရႈရပါတယ္။ စိတ္လြင့္တိုင္း ျပန္႕တိုင္း စဥ္းစားတုိင္း အဲဒီလိုပဲ ျပန္ဆြဲၿပီး မူလအာရံုမွာပဲ ကပ္ၿပီး စူးစိုုက္ရႈရပါတယ္။ အဲဒီလို အႀကိမ္ႀကိမ္ အဖန္ဖန္ အခ်ိန္ယူၿပီး ေလ့က်င့္ပြားမ်ားလာတဲ့အခါ တျဖည္းျဖည္း ရႈစိတ္ဟာ အဲဒီအရႈခံအာရံုမွာ ကပ္ၿပီး စိုက္တည္ေနပါတယ္။ အဲဒါဟာ စ်ာန္ပါပဲ။

အဲဒီလို တည္ၿငိမ္ေနတဲ့အခိုက္မွာ စိတ္ထဲကို ေလာဘ ေဒါသ စတဲ့ ကိေလသာ နီ၀ရဏ အညစ္အေၾကးေတြ မ၀င္ႏိုင္ေတာ့ စိတ္အစဥ္ဟာ ျဖဴစင္သန္႕ရွင္း ၾကည္လင္ေနတယ္။ အဲဒီအခါမွာ စိတ္ၿငိမ္းေအး ခ်မ္းသာ ေနတယ္။ အဲဒါ စ်ာန္ ခ်မ္းသာပါပဲ။ အဲလို တည္ၿငိမ္ေနတဲ့ သမာဓိကို စိတၱ၀ိသုဒၶိ = စိတ္ျဖဴစင္ သန္႕ရွင္းေနျခင္း လုိ႕ ေခၚပါတယ္။

ဥပမာ - ၀င္ေလထြက္ေလအာရံုကို အာရံုျပဳၿပီးေတာ့ သမထ ဘာ၀နာ အားထုတ္တယ္ဆိုရင္ ၀င္ေလထြက္ေလ ေပၚမွာပဲ စိတ္တည္ၿငိမ္ေနေအာင္ ရႈရတယ္။ စိတ္အျပင္ထြက္ သြားလည္း ျပန္ဆြဲ၊ ျပန္ဆြဲၿပီးေတာ့ အဲဒီ ၀င္ေလထြက္ေလေပၚမွာ တည္ၿငိမ္ေနေအာင္ ႀကိဳးစားရတယ္။ အာရံုတစ္ခုတည္းကိုပဲ ရႈရတာပါ။ အာရံုတစ္ခုတည္းကိုသာ စူးစိုက္ရႈမွသာလည္း အားေကာင္းတဲ့ သမာဓိကို ရပါတယ္။

အဲဒီေတာ့ ၀င္ေလထြက္ေလ ရႈတယ္ဆိုတာလဲပဲ ေလ၀င္ရာ ထြက္ရာ လိုက္ၿပီး ရႈေနရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ႏွာသီး၀မွာျဖစ္ေစ အထက္ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာျဖစ္ေစ၊ စိတ္ကို စိုက္ထားၿပီးေတာ့ အဲဒီမွာ ေလ၀င္တိုင္း ထြက္တိုင္း ထိထိသြားတဲ့ ေနရာကို စူးစိုက္ၿပီး ရႈေနရတာပါ။ အဲဒီမွာ ေလ၀င္တာထြက္တာကို ၀င္တယ္ထြက္တယ္လုိ႕ ရႈရင္လည္း ရပါတယ္။ ၀င္တိုင္းထြက္တိုင္း အထက္ ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားမွာ ေလထိတဲ့ေနရာကို အာရံုျပဳၿပီးေတာ့ ထိတယ္ထိတယ္လို႕ စူးစူးစုိက္စိုက္ ရႈရင္လည္း ရပါတယ္။

စိတ္တျခား လြင့္သြားရင္ ျပန္ဆြဲၿပီး ႏွာသီးဖ်ားေပၚ သို႕မဟုတ္ အထက္ႏႈတ္ခမ္းဖ်ားေပၚမွာ စိတ္ကုိျပန္တင္၊ အဲဒီအတိုင္း တႀကိမ္တႀကိမ္မွာ နာရီ၀က္၊ တနာရီ ၾကာေအာင္ ေလ့က်င့္ပြားမ်ား အားထုတ္ရတာပါ။ အာရံုတခုတည္းမွာ စိတ္စူးစိုက္ စုစည္းတည္ၿငိမ္ေနေအာင္ ပြားမ်ားအားထုတ္တာဟာ သမထ ဘာ၀နာပါ။ သမထဘာ၀နာရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က အားေကာင္းတဲ့ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ သမာဓိကို ရရံုမွ်ပါပဲ။ ရုပ္နဲ႕နာမ္ရဲ႕ သဘာ၀ကို သိဖို႕ရည္ရြယ္ခ်က္ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱကို သမထာဘာ၀နာနဲ႕ မသိႏိုင္ပါဘူး။

၀ိပႆနာဘာ၀နာကေတာ့ ၀ိပႆနာဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸါယ္အတိုင္း ၀ိ = ဆိုတာ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာ သံုးမ်ဳိးကိုဆိုလိုပါတယ္။ ၀ိ၀ိေဓန အနိစၥာဒိအာကာေရနလို႕ ၀ိ - ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ ဒီေတာ့ ၀ိက အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ မၿမဲ ဆင္းရဲ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ အတၱမဟုတ္တဲ့သေဘာ၊ ပႆနာက ရႈသိတဲ့ ဉာဏ္၊ ၀ိပႆနာ = အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ သေဘာသံုးမ်ဳိးကို ရႈသိတဲ့ဉာဏ္လို႕ ဆိုလိုပါတယ္။ အဲဒါ ၀ိပႆနာဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸါယ္ပါပဲ။

အဲဒီ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ သေဘာသံုးမ်ဳိးဟာ ဘယ္မွာ ရိွသလဲဆိုယင္ ရုပ္ႏွင့္နာမ္မွာ ရိွပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ သေဘာသံုးမ်ဳိးကို သိခ်င္ရင္ ရုပ္ႏွင့္နာမ္ကို သတိဦးစီးတဲ့စိတ္နဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္ ရႈသိေနရပါတယ္။ အဲဒါ ၀ိပႆနာရႈတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ႏွင့္နာမ္ကို ရႈသိေနမွ ၀ိပႆနာမို႕ သတိဦးစီးတဲ့ စိတ္နဲ႕ မျပတ္မလပ္ ေစာင့္ၾကည့္ရႈသိေနလို႕ သတိခ်င္း ဆက္စပ္မိသေလာက္ရိွမွ ၀ိပႆနာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္၀ိပႆနာလို႕ ေခၚရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေတာ့ သမထဘာ၀နာကို အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ အားေကာင္းတဲ့ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ သမာဓိေခၚတဲ့ စ်ာန္ကိုရတယ္။ ၀ိပႆနာဘာ၀နာ အားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ရုပ္နာမ္တို႕ရဲ႕ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ သေဘာသံုးမ်ဳိးကို ထိုးထြင္းသိျမင္တဲ့ ၀ိပႆနာဉာဏ္နဲ႕ ၀ိပႆနာဉာဏ္ ကုန္ဆံုးသြားေတာ့ မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ရၿပီး နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳတယ္။ အဲဒါဟာ သမထဘာ၀နာနဲ႕ ၀ိပႆနာဘာ၀နာရဲ႕ ျခားနားခ်က္ပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ ရုပ္နာမ္သဘာ၀ကို သဘာမွ်သာဟု အမွန္အတိုင္း ပိုင္းပိုင္းျခားျခား သိရမယ္။ သိေအာင္လည္း ရႈရမယ္။ ရႈမွလည္း တည္ၿငိမ္မယ္။ တည္ၿငိမ္မွလည္း သိတယ္။ သိမွ ကိေလသာ ၿငိမ္းပါတယ္။ ကိေလသာၿငိမ္းမွ ဆင္းရဲၿငိမ္းမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဆင္းရဲ႕ၿငိမ္းမွ ခ်မ္းသာပါတယ္။ အဲဒါဟာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာရဲ႕ အစ အလယ္ အဆံုးပါပဲ။

သိေအာင္ ရႈရမယ္ဆိုတဲ့အတြက္ သိဖို႕ ရုပ္ႏွင့္နာမ္ကို ရႈရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ကိုပဲ ရႈရႈ၊ နာမ္ကိုပဲ ရႈရႈ၊ ရႈတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ရုပ္ႏွင့္နာမ္ရဲ႕ သဘာ၀အမွန္ကို သိဖို႕ပဲဆိုတာ ေသေသခ်ာခ်ာ သေဘာေပါက္ထားဖို႕ လိုပါတယ္။

အဲဒီလို ရႈသိပါမ်ားလာေတာ့ ရႈစိတ္က အရႈခံအာရံုေပၚမွာ တည္ၿငိမ္လာပါတယ္။ မျပတ္မလပ္ ရႈသိတဲ့ သတိက အေၾကာင္း၊ တည္ၿငိမ္တဲ့ သမာဓိက အက်ဳိး၊ တည္ၿငိမ္တဲ့အတြက္ အသိထက္ျမက္လာၿပီး ရုပ္သဘာ၀ နာမ္သဘာ၀ကို အရိွအတိုင္းသိတာက ၀ိပႆနာပညာ၊ ၀ိပႆနာဉာဏ္လဲေခၚပါတယ္။ သတိ သမာဓိ ပညာေပါ့။ သတိအားေကာင္းမွ သမာဓိအားေကာင္းတယ္၊ သမာဓိအားေကာင္းမွ ၀ိပႆနာပညာ ထက္သန္ အားေကာင္းပါတယ္။

ဒီေတာ့ တခါတရံ ရႈသာရႈေနတယ္၊ ရႈတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာမွန္မသိ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ရႈတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က စိတ္ကိုပဲရႈရႈ၊ ရုပ္ကိုပဲရႈရႈ အရႈခံစိတ္ အရႈခံရုပ္ရဲ႕ အရိွသဘာ၀ကို အရိွအတိုင္းသိဖို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါပဲ။

တခ်ဳိ႕ အသိမွားေနတာက မခံသာတဲ့ ခံစားမႈ နာက်င္ ကိုက္ခဲမႈ ရိွလာရင္ အဲဒါ သူ႕အရိွသဘာအတိုင္း နာတယ္ နာတယ္၊ က်င္တယ္ က်င္တယ္၊ ကိုက္တယ္ ကိုက္တယ္ စသည္ျဖင့္ ရႈၾကရတယ္။ အဲဒီလို ရႈတာဟာ ဒီမခံသာတဲ့ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာ ေပ်ာက္ေအာင္ ရႈတယ္လို႕ အမွတ္မွားေနတတ္ပါတယ္။ ေပ်ာက္ေအာင္ ရႈတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သိေအာင္ ရႈရတာပါ။

အဲဒီ နာတယ္ဆိုတဲ့ မခံသာတဲ့သေဘာ ဒုကၡေ၀ဒနာမွာလဲ သူ႕ရဲ႕ပင္ကုိယ္ သဘာ၀လကၡဏာ ရိွပါတယ္။ အမ်ားဆိုင္ သေဘာ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱသေဘာေတြ ရိွပါတယ္။ အဲဒီသေဘာေတြကို သိေအာင္ ဒုကၡေ၀ဒနာကို ရႈရတာပါ။ ေ၀ဒနာ ေပ်ာက္ၿငိမ္းေအာင္ ရႈတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သို႕ေသာ္လဲ ရႈသိမႈ အားေကာင္းလို႕ သမာဓိအားေကာင္းလာတဲ့အခါ ရံဖန္ရံခါ ေ၀ဒနာက တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ့ၿပီး ေပ်ာက္သြားတာလဲ ရိွပါတယ္။ ေပ်ာက္သြားတဲ့အခါက်တာ့ မရိွေတာ့လို႕ မရႈရေတာ့ဘူးေပါ့။ ကိုယ္တိုင္ကေတာ့ ေပ်ာက္ေအာင္ မရႈရပါဘူး။ ေ၀ဒနာရိွေနတုန္းမွာ ရိွေနတဲ့ ေ၀ဒနာရဲ႕ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱကို သိေအာင္ ရႈရတာလို႕ နားလည္ထားဖို႕ပါပဲ။

ထို႕အတူပဲ ထြက္စိတ္လြင့္စိတ္ စဥ္းစားစိတ္ ေတြးစိတ္ေတြကို ရႈတာလည္း အဲဒီ ထြက္စိတ္ လြင့္စိတ္ စဥ္းစားစိတ္ေတြ ေပ်ာက္ေအာင္ ရႈတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီစိတ္ေတြမွာ ရိွတဲ့ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ သေဘာသံုးမ်ဳိးကို သိေအာင္ ရႈရတာပါပဲ။ စိတ္က အၿမဲတမ္း ထြက္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အၿမဲတမ္း စဥ္းစား ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ရံဖန္ရံခါမွထြက္ ရံဖန္ရံခါမွ စဥ္းစားစိတ္ျဖစ္တာပါ။ စဥ္းစားစိတ္ျဖစ္ေတာ့လဲ ေတာက္ေလွ်ာက္ႀကီး စဥ္းစားေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စဥ္းစားလိုက္ ေပ်ာက္သြားလိုက္၊ စဥ္းစားလိုက္ ေပ်ာက္သြားလိုက္နဲ႕ ျဖစ္လိုက္ပ်က္လိုက္ ျဖစ္ေနတာပါ။

အဲဒီလိုဆိုေတာ့ သူ႕မွာ မၿမဲတဲ့သေဘာရိွတယ္။ ျဖစ္ပ်က္ မျပတ္ အႏွိပ္စက္ခံရတဲ့ ဆင္းရဲတဲ့ သေဘာရိွတယ္။ ဒီစိတ္ဟာ စဥ္းစားတဲ့သေဘာပဲ၊ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါ မဟုတ္ဘူး၊ စိတ္သက္သက္ပဲ၊ အဲဒီလိုသိေအာင္ စူးစုိက္ၿပီး ရႈေပးဖို႕လိုတာပါ။ အဲဒီ စဥ္းစားစိတ္ေတြ ေပ်ာက္သြားဖို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ ရႈရတာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ သိထားဖို႕ လိုပါတယ္။

သို႕ေသာ္လဲ ရႈပါမ်ားလိုက ရႈစိတ္က အားေကာင္းတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ စဥ္းစားစိတ္ ေတြးစိတ္က ရပ္သြားတာ၊ ေပ်ာက္သြားတာလဲ ရိွပါတယ္။ အဲဒီအခါက်ေတာ့ ပင္တုိင္အာရံုျဖစ္တဲ့ ေဖာင္းတာပိန္တာကို ျပန္ရႈရံုပါပဲ။ အဲဒါကေတာ့ လူအသက္ရွင္ေနသမွ် အၿမဲရိွေနတဲ့ အရႈခံ အာရံုပါပဲ။

ေမတၱာျဖင့္

tno

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=165958530413800&id=100009989626063

https://www.facebook.com/%E1%80%93%E1%80%99%E1%81%BC%E1%80%95%E1%80%AB%E1%80%9C-1451534851734569/

No comments:

Post a Comment