December 30, 2015

တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ (၂)

တရားနဲ႕ေနတယ္ဆိုတာ ေနတတ္ရင္ အေနအထား မေရြး၊ ဣရိယာပုတ္မေရြး တရားနဲ႕ေနလို႕ရပါတယ္။ ေလ်ာင္း ထိုင္ ရပ္ သြား အေနအထား ေလးမ်ဳိးမွာ တစ္သက္လံုး ဘယ္သူမွ် အေနအထား တစ္မ်ဳိးတည္းနဲ႕ မေနၾကပါဘူး။ မေနႏိုင္ပါဘူး။ တစ္မ်ဳိးၿပီး တစ္မ်ဳိး ေျပာင္းေနလို႕သာ အသက္ရွင္ေနၾကတာပါ။

မဟာသတိပ႒ာနသုတၱန္မွာလည္း တရားက်င့္သူတုိ႕အတြက္ ေလ်ာင္း ထိုင္ ရပ္ သြား အေနအထားေတြနဲ႕ စနစ္တက်အားထုတ္ဖို႕ ျမတ္စြာဘုရားညႊန္ၾကားခဲ့ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ရပ္ေနစဥ္မွာ တရားနဲ႕ေနနည္းေလး ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ထိုင္ရာက ထၿပီး တစ္ေနရာရာကို သြားမယ္ဆိုရင္ ေျခမၾကြခင္ မလွမ္းခင္မွာ ေျခစံုမတ္မတ္ရပ္ရပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ရပ္ၿပီး အားထုတ္ခ်င္တယ္ဆိုရင္လည္း ေျခအစံုေပၚမတ္မတ္ရပ္ရပါတယ္။

မတ္တပ္ရပ္ေနစဥ္မွာ လက္အေနအထားကို အဆင္ေျပသလို ထားလို႕ရေပမယ့္ ဦးေခါင္းကိုေတာ့ ငံုမထားပါနဲ႕။ ေရွ႕တည့္တည့္ကို ၾကည့္ၿပီး မ်က္လံုးမိွတ္ေနၿပီး၊ မိမိရဲ႕စိတ္ကိုလည္း ေျခဖ၀ါးနဲ႕ ၾကမ္းျပင္ထိတဲ့ ေနရာအာရံုစိုက္ ထားရပါတယ္။

ကိုယ္ခႏၶာႀကီးတစ္ခုလံုးရဲ႕အေလးခ်ိန္က ေျခဖ၀ါးေပၚမွာ အားျပဳဖိထားတာမို႕ ေလးေနတဲ့သေဘာကို ေတြ႕ရပါမယ္။ ေလးသေဘာကို ရုပ္လို႕ ရႈပါ။ ေလးေနတယ္လို႕ သိတဲ့အသိကို နာမ္လို႕ ရႈပါ။

ေျခဖ၀ါးမွာ ပူေနေအးေနတဲ့သေဘာ၊ ၾကမ္းတမ္းခက္မာတဲ့သေဘာ၊ ႏူးညံ့ေခ်ာေမြ႕တဲ့သေဘာေတြကိုလည္း သတိျပဳၾကည့္ရင္ ေတြ႕ရပါမယ္။

ပူသေဘာ၊ ေအးသေဘာ၊ ၾကမ္းသေဘာ၊ ႏုသေဘာေတြကို ရုပ္လို႕ ရႈႏိုင္ပါတယ္။ ပူသေဘာ၊ ေအးသေဘာ စတာေတြကို သိေနတဲ့အသိကို နာမ္ လို႕ ရႈႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး ယိမ္းယိုင္မသြားေအာင္ လဲၿပိဳက် မသြားေအာင္ ေျခသလံုးတို႕၊ ဒူးေခါင္းတို႕ ထိန္းထားေပးရပါတယ္၊ ေတာင့္ထားေပးရပါတယ္။ ေျခသလံုးၾကြက္သားေနရာ ဒူးေခါင္းေနရာတို႕မွာ အေသအခ်ာ သတိထားရင္ ေတာင့္တင္းသေဘာ ထိန္းထားတဲ့ သေဘာေတြကို ေတြ႕ပါမယ္။ ေျခသလံုး ဒူးေခါင္းစတဲ့ ပံုသ႑ာန္ေတြ၊ အသားစု အသားစိုင္ေတြ မပါေစဘဲနဲ႕ သေဘာသက္သက္ကို ၾကည့္ၿပီး ရုပ္လို႕ ရႈပါ၊ သိတဲ့အသိကို နာမ္လို႕ ရႈပါ။

ရပ္ေနခုိက္မွာ ထိုင္စဥ္တုန္းကလို ႏွာသီးဖ်ားတို႕ ရင္ေခါင္းတို႕မွာ မရႈရပါဘူး။ အရႈၿမဲရင္ ကိုယ္ခႏၶာေပၚ အာရံုစို္က္မႈ အားနည္းသြားလို႕၊ အသိစိတ္လြတ္သြားလို႕ ယိုင္သြားတတ္ပါတယ္။ လဲက်တတ္ပါတယ္။

ရႈေနရင္းမွာလည္း ခႏၶာကိုယ္အေနအထားကို မၾကာခဏျပန္ သတိျပဳရပါမယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ ရႈေနတယ္ထင္ၿပီး အမွတ္လြတ္သြားခ်ိန္မွာ၊ အိပ္ခ်င္ငိုက္ျမည္းမႈေတြ ၀င္လာခ်ိန္မွာ ကိုယ္အေနအထား ဟန္ခ်က္ ပ်က္ၿပီး ေရွ႕ကို ငိုက္ဆင္းသြားတာ၊ ေနာက္ကို လန္က်သြားတာတို႕ ျဖစ္တတ္လို႕ပါ။

ထိုင္စဥ္ ရပ္စဥ္မွာ တရားနဲ႕ေနလို႕ ရသလို တစ္ေနရာကေန တစ္ေနရာကို ေလွ်ာက္သြားတဲ့အခါ၊ လွမ္းသြားတဲ့အခါ၊ စႀကၤ ံသြားတဲ့အခါမ်ဳိးေတြမွာလည္း အမွတ္တမဲ မဟုတ္ဘဲ သတိနဲ႕ ရုပ္နာမ္အစဥ္ကို ရႈမွတ္ေနတယ္ဆိုရင္ တရားျဖစ္ပါတယ္။

တစ္ေနရာက တစ္ေနရာကို သြားမယ္ဆိုရင္ သြားခ်င္တဲ့စိတ္က နာမ္တရား၊ သြားေနတာက ရုပ္တရားလို႕ ရႈပြားရပါတယ္။ တကယ္တမ္းသြားေနတာက ငါလည္း မဟုတ္ဘူး။ သူလည္းမဟုတ္ပါဘူး။ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ေယာက္်ားသြားတာ .. မိန္းမ သြားတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ နာမ္တရားနဲ႕ ရုပ္တရားက သြားလာ လႈပ္ရွားေနတာပါ။ နာမ္နဲ႕ရုပ္တို႕ ဆင့္ကာ ဆင့္ကာ ျဖစ္ေနပ်က္ေနတာပါ။

လိုရာခရီးတစ္ခုေရာက္ဖို႕အတြက္ သြားခ်င္တဲ့စိတ္ နာမ္တရားေတြ သြားတဲ့ ရုပ္တရားေတြ အေျမာက္အျမား ျဖစ္ပ်က္သြားၾကတာ၊ ျဖစ္ပ်က္ ေနၾကတာကို ၾကည့္ရႈၿပီးသြားရင္ သြားလာေနစဥ္မွာ တရားနဲ႕ေနတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။

ရပ္ေနရာကေန တစ္ေနရာကို သြားမယ္ဆိုရင္ ပထမဦးဆံုး ေျခေထာက္ကို ၾကြခ်င္လွမ္းခ်င္တဲ့ စိတ္ေပၚပါတယ္။ ၾကြခ်င္လွမ္းခ်င္ စိတ္ကို နာမ္လို႕ ရႈပါ။ ေျခေထာက္ကို ၾကြလိုက္တဲ့အခါ ဒူးေခါင္းကို သတိထားၾကည့္ရင္ သိသာပါတယ္။ အေပၚဘက္ကတင္းသြားၿပီး ေအာက္ဘက္ေလ်ာ့သြားပါတယ္။ ဒူးေကြးသြားေတာ့ အေပၚက တင္းတဲ့သေဘာ၊ အတြင္းကေလ်ာ့တဲ့သေဘာ ေတြ႕ရမွာပါ။ ေျခေထာက္ကို ၾကြ တင္ မ တင္လိုက္ေတာ့ ေလးတဲ့သေဘာ၊ ပင့္မရတဲ့သေဘာေတြ ေတြ႕ရမွာပါ။ တင္းသေဘာ၊ ေလ်ာ့သေဘာ၊ ေလးသေဘာေတြကို ရုပ္လို႕ မွတ္ရပါတယ္။

အထူးသတိထားဖို႕ ေျခေထာက္ဆိုတဲ့ ပံုသ႑ာန္ကို မရႈဖို႕ပါ။ ေျခေထာက္ဆိုတာက ပညတ္ပါ။ တင္းသေဘာ၊ ေလ်ာ့သေဘာ၊ ေလးေပါ့သေဘာဆိုတဲ့ ပရမတ္ကို ၾကည့္ရမွာ ပရမတ္ကို ရႈရမွာပါ။ ပရမတ္ရႈမွ ေဖာက္ျပန္မႈ ေတြ႕ပါတယ္။ ရုပ္သေဘာ ေတြ႕ပါတယ္။

ေျခေထာက္ကို ၾကြၿပီးရင္ ေရွ႕ကို လွမ္းပါတယ္။ လွမ္းေနတဲ့ တစ္ခဏေလးမွာ ေကြးထာတာေတြ စန္႕သြားပါတယ္။ တင္းေနတာေတြ ေလ်ာ့သြားပါတယ္။ ၾကြစဥ္က ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ရုပ္သေဘာေတြ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ၿပီး သေဘာအသစ္ေတြ ျဖစ္လာပါၿပီ။ ေလ်ာ့သြားတဲ့ သေဘာ၊ လႈပ္ယမ္းသြားတဲ့ သေဘာ၊ ေရြ႕သြားတဲ့ သေဘာေတြကို အာရံုျပဳၿပီး ရုပ္လို႕ ရႈပါ။

ရႈေနရင္ ေျခေထာက္ကို ေအာက္ျပန္ခ်လိုက္ခ်ိန္မွာ ထိန္းခ်ဳပ္ထား ပင့္မထားတာေတြကို လႊတ္ခ်လိုက္၊ တြန္းခ်လိုက္တဲ့သေဘာကို ေတြ႕ပါမယ္။ ေျခေထာက္နဲ႕ ေျမႀကီး၊ ေျခဖ၀ါးနဲ႕ ၾကမ္းျပင္ကို ထိေတြ႕သြားစဥ္ မွာလည္း ၾကမ္းသေဘာ၊ ႏုသေဘာ၊ ပူသေဘာ၊ ေအးသေဘာ၊ နာသေဘာ၊ ေလးသေဘာေတြ ေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီသေဘာေတြကို ရုပ္လို႕ ရႈမွတ္ရပါတယ္။

ၾကြခိုက္၊ လွမ္းခိုက္၊ ခ်ခိုက္မွာ ရုပ္သေဘာတရားေတြဟာ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲသြားၾကပါတယ္။ ဉာဏ္နဲ႕သာ ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ရင္ ၾကြစဥ္မွာတစ္မ်ဳိး၊ လွမ္းစဥ္မွာတစ္မ်ဳိး၊ ခ်စဥ္မွာတစ္မ်ဳိး အမ်ဳိးမ်ဳိး ေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲတာ ေတြ႕ရပါမယ္။

ၾကြ လွမ္း ခ် လို႕ သံုးခ်က္ ရႈကြက္ရိွရာမွာ အနည္းဆံုး တစ္ခ်က္မွာေတာ့ ရေအာင္ မိေအာင္ ရႈမွတ္ပါ။ ျမန္ျမန္သြားတတ္သူနဲ႕ ေႏွးေႏွးသြားတတ္သူလို အေလ့အက်င့္က ကြားျခားၾကေတာ့ တစ္ေယာက္နဲ႕တစ္ေယာက္ ေျခတစ္လွမ္းမွာ ရႈကြက္ေပၚၾကတာခ်င္းက်ေတာ့ တူညီမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

တစ္ေနကုန္ အလုပ္လုပ္ေနရတဲ့သူဟာ အလုပ္ၿပီးခ်ိန္မွာ ေျခကုန္လက္ပန္းက်ၿပီး ေလ်ာင္းအိပ္ၿပီးသာ ေနလိုပါတယ္။ တရားအလုပ္ အားထုတ္ေနတဲ့သူေတြမွာလည္း တစ္ေန႕လံုး သြား ရပ္ ထိုင္ၿပီး အားထုတ္ခဲ့လို႕ ညပိုင္းေရာက္ရင္ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္လာၿပီး အိပ္ခ်င္စိတ္ေပၚပါတယ္။ လဲေလ်ာင္းအနားယူခ်င္စိတ္ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။

အမွန္ေျပာရရင္ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္တယ္ဆိုတာ ကိုယ္ေရာ စိတ္ပါ အနားေပးၿပီး အပန္းေျဖတာမ်ဳိးပါ။ စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပူေလာင္တဲ့အကုသိုလ္ေတြ ကိုယ္မွာျဖစ္ေနတဲ့ တင္းက်ပ္ပင္ပန္းမႈေတြ ေျပေလ်ာ့သြားေအာင္ သက္သက္သာသာနဲ႕အားထုတ္ရမွာပါ။

တီဗီၾကည့္ၾကသလို၊ ဗီဒီယိုၾကည့္ၾကသလို ရုပ္နာမ္တရားေတြ ျဖစ္ပ်က္လႈပ္ရွားေနတာကို ပြဲၾကည့္ပရိသတ္လို ၾကည့္ေနတာမ်ဳိးပါ။

အိပ္ရာေပၚကို လွဲခ်ေတာ့မယ္ဆိုရင္ လွဲခ်ခ်င္တဲ့စိတ္က အရင္ျဖစ္ပါတယ္။ နာမ္တရားလို႕ ရႈမွတ္ပါ။ လွဲခ်လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ အေပၚပိုင္း ခႏၶာက တျဖည္းျဖည္း ေလးလာတဲ့သေဘာ၊ ေအာက္ကိုက်ေအာင္ ဖိခ် တြန္းခ်တဲ့သေဘာ၊ တေရြ႕ေရြ႕ယိုင္လဲသြားတဲ့သေဘာေတြ ကိုယ္ထဲမွာျဖစ္လာပါတယ္။ ေလးသေဘာ၊ ဖိသေဘာ၊ တြန္းသေဘာ၊ ေရြ႕သေဘာ၊ ယိုင္သြားတဲ့သေဘာေတြဟာ ရုပ္တရားပါ။ ရုပ္လို႕ ရႈမွတ္ရပါတယ္။

အိပ္ရာေပၚေရာက္သြားၿပီး ကိုယ္ခႏၶာႀကီးအိပ္ရာေပၚမွာ တည္ရိွသြားၿပီဆိုရင္ ခုနက သေဘာေတြ မရိွေတာ့တာ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြားတာ ေတြ႕ရပါမယ္။ သေဘာတရားအသစ္ေတြ ေပၚလာတာကို ေတြ႕ရပါမယ္။

မိမိရဲ႕ဦးေခါင္းနဲ႕ ေခါင္းအံုး ထိေနခ်ိန္မွာ တဒိတ္ဒိတ္နဲ႕ တုန္ေနခုန္ေန လႈပ္ေနတာေတြ ေတြ႕ရပါေသးတယ္။ ထိေနတဲ့ ေနရာမ်ားမွာ ပူတဲ့ ေအးတဲ့ သေဘာေလးေတြ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ေက်ာျပင္နဲ႕အိပ္ရာ ထိကပ္ေနတဲ့ ေနရာ၊ နံပါးနဲ႕အိပ္ရာ ထိကပ္ေနတဲ့ ေနရာေတြမွာလည္း ပူေအးသေဘာ၊ ၾကမ္းႏုသေဘာ၊ ေလးေန ပိေနတဲ့ သေဘာေတြ ရႈစရာအျဖစ္ အရႈခံအျဖစ္ ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ရုပ္သေဘာေတြပါ။ ရုပ္ ရုပ္လို႕ သတိကပ္ရႈမွတ္ပါ။ စိတ္တိုင္းက်ရာ ထင္ရွားရာ သေဘာတစ္ခုခုကို အရအမိ ရႈမွတ္ပါ။

ဒါမွမဟုတ္ ထိုင္တရားနဲ႕ေနစဥ္ကလိုပဲ ႏွာသီးဖ်ားမွာ သတိထားၿပီး ၀င္ေလ ထြက္ေလေၾကာင့္ တြန္းတိုး လႈပ္ရွား ပူးေအးေနတဲ့ ရုပ္တရားကို ရႈလိုက ရႈပါ။ ရင္ေခါင္းမွာ အသက္ရွဴတိုင္း တဒိတ္ဒိတ္နဲ႕ တိုးတြန္း လႈပ္ရွားေနတာ ခုန္ေနတာကို ရႈခ်င္က ရႈပါ။ ႀကိဳက္ရာရႈၿပီး အရႈအမွတ္ တရားနဲ႕ ေနပါ။

အထိုင္ၾကာလို႕ ပင္ပန္းမႈ၊ အေလွ်ာက္မ်ားလို႕ ေညာင္းညာမႈေတြဟာ အိပ္ရာေပၚလွဲၿပီး အနားယူလိုက္ေတာ့ သက္သာသြားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအတိုင္း မလႈပ္မယွက္လည္း မေနႏိုင္ျပန္ပါဘူး။ ဘယ္ညာေစာင္းငဲ့ၿပီး လွည့္ခ်င္လာပါေသးတယ္။

လွည့္ခ်င္ ေျပာင္းခ်င္တဲ့ စိတ္ကို နာမ္လို႕ ရႈမွတ္ပါ။ ေျပာင္းလွည့္ခ်ိန္ ေစာင့္ငဲ့ခ်ိန္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ တြန္းကန္မႈ၊ လႈပ္ရွားမႈ၊ ပိမႈ၊ မမႈ၊ ေပါ့မႈ၊ ေလးမႈ၊ တင္းမႈ၊ ေလ်ာ့မႈသေဘာေတြကို ရုပ္ လို႕ ရႈမွတ္ေပးပါ။

ကိုယ္အဂၤါအစိတ္အပိုင္း ႀကီးငယ္တို႕ရဲ႕အေနအထား ေျပာင္းသြားတဲ့အတြက္ အားစိုက္လႈပ္ရွားရတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပ်က္သြားတဲ့ ရုပ္နာမ္သေဘာေတြကို အလြတ္မေပးဘဲ ရႈဖို႕ အမွတ္တမဲ့ မျဖစ္ဖို႕ ဂရုစိုက္ ရႈမွတ္သြားဖို႕ပါပဲ။

ေလ်ာင္း ထိုင္ ရပ္ သြား ဣရိယာပုတ္ေလးပါးမွာ ရႈမွတ္စိတ္ေတြ မလြတ္ေအာင္ မေပ်ာက္ေအာင္ တရားနဲ႕ေနတဲ့ သူဟာ ေရာက္တတ္ရာရာ အာရံုမ်ဳိးစံုကို စိတ္ကအသြားနဲ႕ သြားတာမို႕ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕စိတ္ေတြ တည္ၿငိမ္လာပါတယ္။

စိတ္အစဥ္မွာ ကိေလသာအညစ္အေၾကးေတြ ကင္းေ၀းလို႕ ျဖဴစင္လာပါတယ္။ အပူေသာက မီးေတာက္ေတြ၊ ေဒါသမီးလွ်ံေတြ ေလာင္ကၽြမ္းခြင့္မရလို႕ ေအးခ်မ္းၾကည္လင္လာပါတယ္။

ကိေလသာေတြပါးလာတယ္ဆိုယင္ တရားတိုးတက္တာပါပဲ။ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕အလုပ္က သတိထားေနဖို႕ပါပဲ။ ဓမၼဗ်ာပါရ ျဖစ္လာရင္ ဉာဏ္ျဖစ္ေတာ့တာပါပဲ။

ေမတၱာျဖင့္
tno

မွတ္ခ်က္။ ။ ဆရာေတာ္ ဓမၼဒူတ အရွင္ပညိႆရ၏ တရားနဲ႕ေနပါ မွ မွတ္စုထုတ္ပါသည္။

https://www.facebook.com/Dhamma-Notes-by-Thein-Naing-Ohn-1514787362178822/?ref=bookmarks

https://www.facebook.com/pages/%E1%80%93%E1%80%99%E1%81%BC%E1%80%95%E1%80%AB%E1%80%9C/1451534851734569?fref=ts


No comments:

Post a Comment