September 9, 2013

ဝိစိကိစ ၦာ၏ သေဘာ…(၁)…

ဝိစိကိစ ၦာ ဟူသည္ နာမ္တရား ေစတသိက္ တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ဝိစိကိစ ၦာသည္ ဟိုဟာ ျဖစ္ေလသလား၊ ဒီဟာ ျဖစ္ေလသလား၊ ဟုတ္မွ ဟုတ္ပ့ါမလား၊ အဟုတ္ပဲ ျဖစ္ေနမလားစသည္စသည္ျဖင့္ ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မခ်ႏိုင္ဘဲ အာရံု၌ ယံုမွား ေတြးေတာျခင္းသေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဆိုရေသာ္ စိတ္ႏွစ္ခြ ျဖစ္ျခင္း၊ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ျခင္း၊သို႔ေလာ သို႔ေလာ သံသယ ျဖစ္ျခင္း၊ အာရံုအေပၚ သံသယ ျဖစ္ျခင္း စသည္ျဖင့္ အဓိပၸာယ္ ျပန္ဆိုႏိုင္ေလသည္။ကိေလသာ ဆယ္ပါးတြင္ ဝိစိကိစ ၦာသည္လည္း အခန္းက႑ တစ္ခုတြင္ ေနရာ ဝင္ယူထားသည္ ျဖစ္ရာ ၄င္းႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အေျခခံ သေဘာတရားမ်ားကို သိထားရမည္ ျဖစ္သည္။

အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ဝိစိကိစ ၦာသည္ ဓမၼလမ္းေၾကာင္းတြင္ယံုမွားေတြးေတာျခင္း ဟူေသာ ဆူးေျငာင့္ ခလုတ္ တံသင္း ငုတ္ သဖြယ္ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ကုသိုလ္တရားတို႔ကို တားျမစ္ပိတ္ပင္တတ္သည္။ ကုသိုလ္တရားတို႔ကို ႏွိပ္စက္ ခိုးယူ လုယက္တတ္သည္။ယံုမွား ေတြးေတာ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ျခင္းျဖင့္ အကုသိုလ္ တရားတို႔ကို ေႏွာင္ဖြဲ႕ထားတတ္ျပန္သည္။မဂ္ဉာဏ္၊ ဖိုလ္ဉာဏ္ကို မျမင္ေအာင္ ဖံုးကြယ္ထားတတ္သည္။ သတၱဝါတို႔၏ အဇၩတၱ အတြင္းသႏ ၱာန္္္၌ကိန္းေအာင္းေနၿပီး အဆိပ္ကဲ့သို႔ ဒုကၡေပးတတ္ေလသည္။ ထိုေၾကာင့္ အကုသိုလ္ ေစတသိက္ (၁၄)လံုးတြင္ တစ္ခု အျဖစ္ ဝိစိကိစ ၦာေစတသိက္ ပါဝင္ေနသည္။

ဝိစိကိစ ၦာဟူေသာ ယံုမွားသံသယ ျဖစ္ျခင္း ဆိုသည္မွာမည္သုိ႔ေသာ ကိစၥ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ယံုမွားသံသယ ျဖစ္သနည္း ဟု ေမးစရာ၊ ေတြးစရာမ်ားရွိလာေပသည္။ အမွန္အားျဖင့္ ဝိစိကိစ ၦာ သည္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာ သံုးပါး၊ ကံႏွင့္ကံကံ၏ အက်ဳိး၊ သံသရာလည္ျခင္း ျပတ္ျခင္း၊ ေရွးဘဝ ေနာက္ဘဝ၊ သစၥာေလးပါး၊ ခႏၶာ၊ အာယတန၊ဓာတ္၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စသည္တို႔၌ ယံုမွား သံံသယ ျဖစ္ျခင္းသည္ ဝိစိကိစ ၦာ ျဖစ္သည္။ ဝိစိကိစၦာသည္ လိုခ်င္တပ္မက္မႈ ေလာဘႏွင့္လည္း ယွဥ္တြဲ၍ မျဖစ္၊ ဖ်က္ဆီး ပ်က္စီးေစလိုေသာ ေဒါသႏွင့္လည္းယွဥ္တြဲ၍ မျဖစ္ေပ။ ေတြေဝ မိုက္မဲေစေသာ ေမာဟႏွင့္သာ ယွဥ္တြဲ၍ ျဖစ္သည္။

ဝိစိကိစ ၦာ အတုလည္း ရွိေသးသည္။ ေလာကတြင္ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိေသာ တစ္ဦးကို တစ္ဦးက မယံုၾကည္ျခင္း၊ မသကၤာ ျဖစ္ျခင္း၊ သူသည္ မိမိထင္ထားသည္ႏွင့္ဟုတ္ေရာဟုတ္ပါ့မလား ဟု သံသယ ျဖစ္ျခင္း၊ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး ထင္ေယာင္ ထင္မွား ျဖစ္ျခင္း၊မေဝခဲြႏိုင္ျခင္း၊ မယံုတစ္ဝက္ ယံုတစ္ဝက္ ျဖစ္ျခင္း၊ မိမိ မသြားေရာက္ဖူးေသာ လမ္းခရီးကိုသြားရာတြင္ ဤလမ္းသည္ မွန္ေရာ မွန္ပါ့့မလား၊ ျဖစ္ေရာ ျဖစ္ႏိုင္ပါ့မလား ေတြးေတာၿပီး စိတ္ႏွစ္ခြျဖစ္ျခင္း၊ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္ေနၾကေသာ အမ်ဳိးသားႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးတို႔သည္ ငါ့ကြယ္ရာမွာ သူေဖာက္ျပန္ေနသလား၊ ငါ့အေပၚမွာ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္မႈ ရွိေရာ ရွိပါေသးရဲ႕လား ဟု တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ယံုမွား သံသယ ျဖစ္ျခင္း၊ မယံုသကၤာ ျဖစ္ျခင္း စသည္တို႔သည္ ဝိစိကိစ ၦာ အတုသာလွ်င္ျဖစ္သည္။


ထိုက့့ဲသို႔ ဝိစိကိစ ၦာ အတုကို ဝိတက္ဟု ဆိုရသည္။အခ်ဳိ႕ အရာမ်ား၌ စဥ္းစားႀကံစည္ သံုးသပ္ ဆင္ျခင္တတ္ေသာ ဉာဏ္၊ အႀကံသက္သက္ ဝိတက္သေဘာ သာလွ်င္ျဖစ္သည္။ ဉာဏ္နည္းျခင္းေၾကာင့္လည္း အာရံုကို မွန္ကန္စြာ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဘဲ သို႔ေလာ သို႔ေလာျဖင့္္ယံုမွား သံသယ ျဖစ္ေနတတ္ေလသည္။ ဝိတက္မ်ားေနသူမ်ားသည္ အာရံုတစ္ခုကို ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏိုင္ရန္အေတာ္ပင္ ခဲယဥ္းတတ္သည္။ တြန္႔ဆုတ္ တြန္႔ဆုတ္ ျဖစ္ေနတတ္သည္။

ထိုေၾကာင့္ ဝိတက္မ်ားေနသူသည္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု၏ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ေနပါက စဥ္းစား ေတြေဝမႈ မ်ားေနေသာေၾကာင့္ လုပ္ငန္း ေအာင္ျမင္မႈ အထေျမာက္ရန္အခြင့္အလမ္း နည္းပါးေလသည္။ အိပ္မေပ်ာ္ဘဲ စဥ္းစားေတြးေခၚမႈ မ်ားေနလွ်င္လည္း အာရံု အမ်ဳိးမ်ဳိးအစံုစံု အေပၚတြင္ ဝိတက္လြန္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ဝိတက္ လြန္ေနျခင္းျဖင့္ စိတ္တို႔သည္ဂနာမၿငိမ္ ျဖစ္ေနတတ္သည္။

ရတနာသံုးပါး၊ ကံႏွင့္ ကံ၏ အက်ဳိး စသည္ စသည္မ်ား၌ယံုမွားသံသယ ျဖစ္ျခင္းသာလွ်င္ ဝိစိကိစ ၦာ အစစ္ ျဖစ္သည္။ အလြယ္အားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ဓမၼ၌ယံုမွား သံသယ ရွိေနျခင္း ျဖစ္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဝိစိကိစ ၦာ အစစ္ႏွင့္အတု ျဖစ္ေသာ ဝိစိကိစ ၦာႏွင့္ ဝိတက္တို႔ကို ခြဲခြဲျခားျခား သေဘာေပါက္ သိျမင္ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။သို႔မွသာ ဝိစိကိစ ၦာ၏ သေဘာ သဘာဝ လကၡဏာမ်ားႏွင့္ ၄င္းကို မည္သို႔မည္ပံု က်င့္ႀကံ ပယ္ရွားရမည္ကိုနားလည္ တတ္္ကၽြမ္းလာေပလိမ့္မည္။

ရဟႏ ၱာမ်ားပင္လွ်င္ ဝိနည္းေတာ္ အရာမ်ား၌ “ဤအမႈသည္အပ္မွ အပ္စပ္ပါ့မလား” ဟု ယံုမွားေတာ္ မူတတ္ၾကေသးသည္။ ဤသည္ကား ဝိစိကိစ ၦာ မဟုတ္ေပ။ မွန္၏မမွန္၏၊ ဟုတ္၏ မဟုတ္၏ ဟုသာ ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ေနေသာ ပညာဉာဏ္သာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ရဟႏ ၱာမ်ားသည္ကိေလသာ လံုးဝ ကင္းစင္ေနၿပီး ျဖစ္သျဖင့္ ဝိစိကိစ ၦာ လံုးဝ မရွိေတာ့ေပ။ ေသာတာပန္ အဆင့္မွာပင္လွ်င္္ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖင့္ ဒိ႒ိႏွင့္ ဝိစိကိစ ၦာကို အႂကြင္းမဲ့ ပယ္ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ 

ထိုေၾကာင့္လည္းေသာတာပန္တြင္ ဒိ႒ိႏွင့္ ဝိစိကိစ ၦာ လံုးဝ မရွိေတာ့ေပ။ ရတနာျမတ္ သံုးပါးကို အသက္ထက္ဆံုးေလးေလးစားစား ယံုယံုၾကည္ၾကည္ စိတ္ထား၊ ခိုင္ၿမဲေသာ သဒၵါစင္စစ္ျဖင့္ ဆည္းကပ္ ကိုးကြယ္သြားေတာ့သည္။

ဝိစိကိစ ၦာ ကင္းစင္ေအာင္ မည္သို႔ က်င့္ႀကံရမည္နည္းဟု ဆိုလွ်င္ ရဟန္းပညာရွိ၊ လူပညာရွိမ်ားႏွင့္ အခ်ိန္ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ကာမိမိကုိယ္တိုင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ၄င္းကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္သည္။ ဝိစိကိစ ၦာ ကင္းစင္လွ်င္ရတနာျမတ္ သံုးပါး အေပၚ သက္ဝင္ ယံုၾကည္မႈ သဒၶါစြမ္းအား ေကာင္းမြန္လာၿပီး ဓမၼလမ္းေၾကာင္းေပၚကိုေရာက္လာေပလိမ့္မည္။

ဝိစိကိစ ၦာကို ပယ္ရွားႏိုင္ရန္ တရား (၆) ပါး ရွိေလသည္။

ဝိစိကိစ ၦာ၏ သေဘာ…(၂)… သို႔ ဆက္ရန္

အရွင္ဉာဏဒီပ
ေဒလီတကၠသိုလ္၊ အိႏိၵယ
                       အရွင္ဉာဏဒီပ (ဓမၼရတနာ) by  ဆိုက္မွ ကူယူေဖၚျပပါသည္။

No comments:

Post a Comment