October 26, 2015

၀ိပႆနာဆိုတာဘာလဲ (၂)


၀ိပႆနာဆိုတာ ခႏၶာမွာ ပညာေရွ႕သြား ရႈရမည္၊ ပညာေရွ႕သြား ရႈသူအား ႏွစ္ပါး ရုပ္နာမ္ေတြ႕ရမည္ လို႕ မွတ္ထားၾကပါ။ ရႈခါစမွာ ပထမေတာ့ ဆရားသမားေျပာတဲ့အတုိင္း ေအး ေႏြး တိုက္ တြန္း ထိသေဘာက ရုပ္တရားပဲ၊ ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ရႈေနတာက နာမ္တရားပဲလို႕ အႏုမာနနည္းနဲ႕ မွန္းဆ ရႈေနတာပါ။

ဆရာသမားေျပာတဲ့အတိုင္း ရုပ္-ရုပ္ နဲ႕ ရႈေနရာမွ ေနာက္ပိုင္းမွာ ကိုယ္ပိုင္ ဉာဏ္နဲ႕ ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ ရုပ္နာမ္ ႏွစ္ပါးပဲရိွပါလားလို႕ ရုပ္နာမ္ကို ပိုင္းျခားသိလာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလိုသိရင္ နာမ္ရုပ္ပိုင္းျခားသိတယ္လုိ႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီအသိကို လုပ္ယူလို႕ မရပါ။

ရုပ္အမွန္ကို နာမ္အမွန္ကို ျမင္ေတြ႕လာတယ္ဆိုကတည္းက နဂိုအေနထက္ ဉာဏ္တက္သြားပါၿပီ၊ အသိအျမင္ထူးသြားပါၿပီ၊ အဲဒီ အသိဟာ သာမန္အသိမဟုတ္ပါ။ ဒိ႒ိျပဳတ္တဲ့ အသိပါ။ အဲဒီအသိကိုရဖို႕ အင္မတန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ တရားအားထုတ္တဲ့အခါ အဲဒီ အသိကို တစ္နံပါတ္ ရရမွာပါ။

ေနာက္ ဘာဆက္လုပ္ရမလဲဆိုရင္ အဲဒီအသိသည္ ဘယ္လိုသေဘာ ရိွသလဲ၊ အဲဒီ နာမ္သည္ ဘယ္လိုသေဘာ ရိွသလဲလို႕ ရုပ္နာမ္သေဘာကို သိေအာင္ ဆက္ၿပီး ရုပ္-ရုပ္ ၊ နာမ္-နာမ္ နဲ႕ ရႈရမွာပါ။

ဥပမာ အရာ၀တၳဳတစ္ခုကို ၾကည့္ေနရင္ သူဘယ္လို သေဘာရိွသလဲဆိုတာ သိလာသလို စံုေထာက္တစ္ေယာက္က လူတစ္ေယာက္ကို စံုစမ္းေထာက္လွမ္းသလို အလိုက္သင့္ကေလး ရုပ္၊ နာမ္ အရိွကို ေစာင့္ၾကည့္ ေစာင့္ရႈရမွာပါ။

ယခုလည္း တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ ရုပ္နာမ္ကို စံုေထာက္တာပါ။ ရုပ္ဟာ ဘယ္လိုသေဘာရိွသလဲ၊ နာမ္ဟာ ဘယ္လိုသေဘာရိွသလဲလို႕ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့အခါ ေဖာက္ျပန္သေဘာသည္ ရုပ္တရား၊ သိတဲ့ ညႊတ္တဲ့သေဘာသည္ နာမ္တရားလို႕ သိလာပါလိမ့္မယ္။

ရုပ္က ဘယ္လိုသေဘာ ရိွသလဲဆုိရင္ ေဖာက္ျပန္တဲ့သေဘာ၊ ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုတာ နာလိုက္၊ က်င္လိုက္ စသည္ျဖစ္ေနတာကို ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ နာသေဘာ စသည္ကို သိတာက နာမ္ပါ။ ေဖာက္ျပန္တာက ရုပ္အလုပ္၊ သိတာက နာမ္အလုပ္၊ ဉာဏ္အလုပ္ပါ။

ရုပ္တရားက ေဖာက္ျပန္ၿပီးရင္ ပ်က္သြားပါတယ္။ နာမ္တရားကလည္း သိၿပီးရင္ ပ်က္သြားပါတယ္။ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္က - ေၾသာ္ .. ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ ရုပ္နဲ႕နာမ္ပဲ ရိွတယ္။ ရုပ္ကလည္း ေဖာက္ျပန္ၿပီးေတာ့ ပ်က္သြားတယ္။ နာမ္ကလည္း သိၿပီးေတာ့၊ ညႊတ္ၿပီးေတာ့ ပ်က္သြားတယ္။ ဒီခႏၶာကိုယ္မွာ ခိုင္တာၿမဲတာ မရိွပါလားလို႕ သိလာပါလိမ့္မယ္။

ရုပ္နာမ္ ျခင္းရာ၊ သိဖို႕ရာ၊ ဆက္ကာ ႀကိဳးစား ရႈရမည္ ဆိုတဲ့အတိုင္း ဆက္ၿပီးေတာ့ ရႈေတာ့ ရုပ္၊ နာမ္ ႏွစ္ပါးရဲ႕ သေဘာတရားကို ပိုင္းပိုင္းျခားျခား ျပတ္ျပတ္သားသား ဘယ္လိုသိလာႏိုင္သလဲဆိုရင္ -

အခိုင္းသမား၊ နာမ္တရား၊ လုပ္သား ရုပ္ျဖစ္သည္။

လို႕သိလာပါလိမ့္မယ္။ ပထမ ရုပ္နာမ္ ႏွစ္ပါးပဲ ပိုင္းျခားသိပါတယ္။ ရုပ္နာမ္သေဘာကို ဆက္ရႈေတာ့ နာမ္တရားက အခိုင္းသမားပဲလို႕ သိလာပါလိမ့္မယ္။ ကိုယ္ပိုင္ ဉာဏ္နဲ႕ သိရမွာပါ။ အဲဒီလို သိဖိုရာ စိတ္ရွည္ရွည္ စိတ္ေအးေအးနဲ႕ အခ်ိန္မ်ားမ်ားယူၿပီး ရႈၾကည့္မွ သိႏိုင္မွာပါ။ ခဏကေလးနဲ႕ေတာ့ မသိႏိုင္ေသးပါ။

နာမ္က အခိုင္းသမား၊ ရုပ္က အလုပ္သမားျဖစ္သည့္အေလ်ာက္၊ အခုိင္းသမား နာမ္ကလည္း ခိုင္းစရာရိွရင္ ခိုင္းလိုက္၊ အလုပ္သမားျဖစ္တဲ့ ရုပ္ကလည္း နာမ္ခိုင္းသမွ် လုပ္ပါတယ္။

ဘုန္းႀကီးတို႕ မ်က္စိကေန တစ္ခုခ်င္း ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေျပာၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ၾကည့္ခ်င္တာက နာမ္၊ တကယ္ၾကည့္တာက ရုပ္ပါ။ ၾကည့္ခိုင္းတာက နာမ္၊ ၾကည့္တာက ရုပ္ပါ။ မ်က္စိထဲျမင္ခိုက္မွာ နာမ္နဲ႕ရုပ္ပဲ ရိွပါတယ္။ နားေထာင္ခ်င္တာက နာမ္၊ နားေထာင္တာက ရုပ္၊ ရႈခ်င္တာက နာမ္၊ ရႈတာက ရုပ္၊ စားခ်င္တာက နာမ္၊ စားတာက ရုပ္၊ ထိခ်င္တာက နာမ္၊ ထိတာက ရုပ္၊ ၾကံခ်င္တာက နာမ္၊ ၾကံတာလည္း နာမ္ပါ။

အဲဒီသေဘာေတြကို လိုက္ၿပီးေတာ့ အလိုက္သင့္ ရႈၾကည့္ေနေတာ့ ေတာ္ေတာ္ၾကာလာရင္ ရုပ္ပဲ နာမ္ပဲ ကြဲလာမယ္။ အခုိင္းသမား၊ အလုပ္သမား ကြဲလာမယ္။ အဲဒီလို အလိုက္သင့္ကေလး လိုက္ရႈၾကည့္ေတာ့ မပင္ပန္းပါ။

၀ိပႆနာတရားဆိုတာ အထူးအဆန္း မဟုတ္ပါ။ နဂိုပကတိအတိုင္းေလးမွာ သတိေလး ေျပာင္းထားလိုက္တာပါပဲ။ အသိေလးေျပာင္းထားလိုက္တာပါပဲ။

နဂိုတုန္းက ငါပဲ၊ သူပဲ၊ ပုဂၢိဳလ္္ပဲ သတၱ၀ါပဲဆိုတဲ့ ငါ၊ သူသတိ၊ ပုဂၢိဳလ္၊ သတၱ၀ါသတိကေန ရုပ္နာမ္ေပၚ သတိေျပာင္းထားလိုက္တာပဲ။ နဂိုက ေခါင္း၊ ကိုယ္၊ ေျခ၊ လက္ေတြေပၚမွာ သတိထားရာကေန ရုပ္နာမ္အေပၚ သတိေျပာင္းထားလိုက္တာပဲ။

ရုပ္နာမ္သေဘာ သိေအာင္ေျပာရရင္ အသက္ရႈသြင္းခ်င္တာက နာမ္၊ အသက္ရႈသြင္းတာက ရုပ္ပါ။ မ်က္စဖြင့္ခ်င္တာက နာမ္၊ မ်က္စိဖြင့္တာက ရုပ္ပါ။ ရႈသြင္းတဲ့အခါမွာ အလိုက္သင့္ကေလး ေစာင့္ၾကည့္ေတာ့ သိသြားပါတယ္။

ေဖာက္ျပန္တယ္ဆိုတာ အသက္ရႈမသြင္းခင္က တစ္မ်ဳိး၊ ရႈသြင္းလိုက္ေတာ့ တစ္မ်ဳိး၊ မ်က္စိမဖြင့္ခင္က တစ္မ်ဳိး၊ မ်က္စိဖြင့္လိုက္ေတာ့ တစ္မ်ဳိး၊ ေျပာင္းသြားတာကို ေဖာက္ျပန္တယ္ ေခၚပါတယ္။ ရုပ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ တစ္မ်ဳိးျဖစ္သြားခိုက္မွာ ရုပ္လို႕ ရႈပါ။

နဂိုအေနကေန ေနာက္တစ္မ်ဳိး ေျပာင္းသြားတဲ့အခါ နဂိုအေန မရိွေတာ့ပါ။ နဂိုအေန မရိွတာကို ပ်က္သြားတယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ ေနာက္ထပ္အသစ္ ျဖစ္လာတာကို အျဖစ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ အျဖစ္ကလည္း အမူအရာတစ္မ်ဳိးေျပာင္းသြားေတာ့ အျဖစ္မရိွေတာ့ပါ။ ပ်က္သြားပါၿပီ။

အဲဒီသေဘာေတြကို သတိထား၊ ၀ီရိယစိုက္ၿပီး ဉာဏ္နဲ႕ၾကည့္ေတာ့ ခႏၶာကိုယ္မွာ ရုပ္ကေဖာက္ျပန္ နာမ္ကသိေနပါလား။ ေဖာက္ျပန္တဲ့ ရုပ္ကလည္း ေဖာက္ျပန္ၿပီး ပ်က္သြားပါလား။ သိတဲ့နာမ္ကလည္း သိၿပီးေတာ့ ပ်က္သြားပါလားလို႕ သိလာပါလိမ့္မယ္။

ရုပ္နာမ္ႏွစ္ျဖာ၊ ခိုင္းလုပ္တာ၊ ဆက္ကာရႈရမည္..ဆိုတဲ့အတိုင္း အခုိင္းသမား နာမ္တရားရဲ႕သေဘာ၊ အလုပ္သမား ရုပ္တရားရဲ႕သေဘာကို သိေအာင္ ဆက္ရႈလို႕ သိတာပါ။ အလိုလို အမွတ္တမဲ့ေနလို႕ သိတာမဟုတ္ပါ။ ၿပီးေတာ့ -

ခိုင္းသားနာမ္လည္း၊ ခိုင္းရင္းပဲ၊ မၿမဲပ်က္ရသည္ .. ဆိုတဲ့အတုိင္း ခိုင္းသားနာမ္ကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ခိုင္းသားနာမ္ကလည္း အလုပ္တစ္ခုကို ႏွစ္ခါျပန္ မခိုင္းပါ။ တစ္ခါခိုင္းၿပီး ပ်က္သြားပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ခိုင္းခ်င္တာက အသစ္နာမ္ပါ။

အဲဒီလို အသစ္သစ္နာမ္ကို ျမင္ေအာင္ ရႈရမွာပါ။ ၿပီးေတာ့ -

လုပ္သားရုပ္လည္း၊ လုပ္ရင္းပဲ၊ မၿမဲပ်က္ရသည္ .. ဆိုတဲ့အတုိင္း နာမ္ကခိုင္းလို႕ လုပ္ရတဲ့ ရုပ္တရားကလည္း တစ္ခါလုပ္ၿပီးရင္ ပ်က္သြားပါတယ္။ အလုပ္တစ္ခုကို ႏွစ္ခါျပန္ မလုပ္ႏိုင္ပါ။ တစ္ခါလုပ္ၿပီးရင္ တစ္ခါပ်က္ပါတယ္။

အဲဒီသေဘာကို ရႈတဲ့အခါ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္က ျဖစ္-ပ်က္ ၊ ျဖစ္-ပ်က္ လို႕ မဆိုရပါ။ ျဖစ္တယ္ ပ်က္တယ္ လို႕လည္း မဆိုရပါ။ ျဖစ္မွန္း ပ်က္မွန္း သိေအာင္ သတိထား ၀ီရိယစိုက္ၿပီး ဉာဏ္နဲ႕ၾကည့္ေနရံုပါပဲ။

အဲဒီလို ျဖစ္မွန္း ပ်က္မွန္းသိတဲ့အခါ ျဖစ္ပ်က္သိၿပီလို႕ မေတာ္လိုက္နဲ႕ဦးတဲ့။ ရုပ္တရားကလည္း မၿမဲပါလား။ နာမ္တရားကလည္း မၿမဲပါလားလို႕ သိတဲ့ ဉာဏ္ကိုရေအာင္ ဆက္ရႈရပါဦးမယ္။ မၿမဲပါလားလို႕ သိတဲ့ ဉာဏ္ကေလးကို ရရမွာပါ။

ယခု အားထုတ္တာလည္း အဲဒီအသိ ဉာဏ္ကို လိုခ်င္လို႕ အားထုတ္တာပါ။ ၾကာၾကာထိုင္ႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္တာမဟုတ္ပါ။ အထိုင္က်င့္တာမဟုတ္ပါ။ ထိုင္ေကာင္းေအာင္ အားထုတ္တာမဟုတ္ပါ။

ၾကာၾကာရပ္ႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္တာလည္း မဟုတ္ပါ။ ရပ္ေကာင္းေအာင္ အားထုတ္တာလည္း မဟုတ္ပါ။ ရုပ္နာမ္နဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ အသိ ဉာဏ္ကို ရေအာင္ အားထုတ္တာပါ။ အဲဒီ အသိ ဉာဏ္ရေတာ့မွ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ စတဲ့ ကိေလသာေတြကို ပယ္ႏိုင္တာပါ။

ဟုတ္ပါတယ္။ မေကာင္းတာကို မေကာင္းဘူးလို႕ သိသြားရင္ မေကာင္းတာကို မလုပ္ေတာ့ပါ။ အဲဒီလို မလုပ္တာကို ပယ္တယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ ေကာင္းတာကို ေကာင္းတယ္လို႕သိရင္ ေကာင္းတာကို ရေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္မွာပါ။

ဒါေၾကာင့္ ဘာအေရးႀကီးလဲဆိုရင္ အသိ အလိမၼာ ဉာဏ္ပညာ အေရးႀကီးပါတယ္။ အထူးမွတ္ထားရမွာက ၾကာၾကာထိုင္ႏိုင္ဖို႕ မဟုတ္။ ၾကာၾကာရပ္ႏိုင္ဖို႕ မဟုတ္။ အသိ အလိမၼာ ဉာဏ္ပညာ အထူးရဖို႕ပါ။ အသိ အလိမၼာ ဉာဏ္ပညာထူး ရသြားရင္ မေကာင္းတာကို မလုပ္ခ်င္၊ မေျပာခ်င္၊ မၾကံခ်င္ေတာ့ပါ။ ပယ္လိုက္ပါၿပီ။ ေကာင္းတာကို ရေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး ျပဳ ေျပာ ၾကံစည္ပါလိမ့္မယ္။

ယခု ေျပာခဲ့တဲ့ အက်ဳိးတရားေတြဟာ ၀ိပႆနာရဲ႕ အက်ဳိးတရားေတြပါ။ ယခု ေျပာခဲ့တဲ့ အတိုင္းဆိုရင္ ၀ိပႆနာ အားထုတ္ရတာ မပင္ပန္းပါ၊ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာပါပဲ။

၀ိပႆနာဆိုတာ ဥပမာ ေျပာရရင္ ပစ္တိုင္းေထာင္ရုပ္လုိပဲ။ ပစ္တိုင္းေထာင္ရုပ္ဆိုတာ ဘယ္ေနရာ ပစ္လိုက္ပစ္လိုက္ ေထာင္ေနတာပဲ။ ၀ိပႆနာ ရႈတယ္ဆိုတာလည္း ဘယ္ဣရိယာပုတ္နဲ႕ျဖစ္ျဖစ္ အလိုက္သင့္ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ရႈရပါမယ္။ ဣရိယာပုတ္ ေလးပါးမွ လြတ္ၿပီး တျခား ဘယ္လိုေနေန ခ်မ္းခ်မ္းသာသာေနၿပီး ရႈလို႕ရပါတယ္။

ဘယ္ဣရိယာပုတ္နဲ႕ျဖစ္ျဖစ္ ရႈလို႕ရပါတယ္။ ဘယ္ေနေရာက္ေနေန ရႈလို႕ရပါတယ္။ ဘယ္အလုပ္လုပ္ေနလုပ္ေန ရႈလို႕ရပါတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္ျဖစ္ျဖစ္ ရႈလို႕ရပါတယ္။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ၀ိပႆနာဆိုတာ ဣရိယာပုတ္မေရြး ရႈလို႕ရတယ္။ ေနရာမေရြး ရႈလို႕ရတယ္။ ေနရာမေရြး ရႈလို႕ရတယ္။ အလုပ္မေရြး ရႈလို႕ရတယ္။ အခ်ိန္မေရြး ရႈလို႕ရပါတယ္။

၀ိပႆနာအလုပ္ဆိုတာ အျမင္ အေျပာအေနနဲ႕ခက္သလိုလို ရိွေသာ္လည္း အမွန္တကယ္ ရႈၾကည့္တတ္သြားရင္ အမွန္တကယ္ လြယ္ပါတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႕ အစကေျပာခဲ့တဲ့ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ရဲ႕ ဒါန သီလ သမထ ၀ိပႆနာဆိုတဲ့ အလုပ္ေလးခုမွာ တစ္ခုနဲ႕တစ္ခု အက်ဳိးေပးခ်င္း မတူပါ။

ဒါနကုသိုလ္လုပ္ငန္းထက္ သီလကုသိုလ္က ပိုၿပီး အက်ဳိးႀကီးပါတယ္။ သီလကုသိုလ္လုပ္ငန္းထက္ သမထကုသိုလ္လုပ္ငန္းက ပိုၿပီး အက်ဳိးႀကီးပါတယ္။ ၀ိပႆနာကုသိုလ္လုပ္ငန္းသည္ အက်ဳိးအႀကီးဆံုးပါ။

ေယာဂီတို႕ လုပ္ရတဲ့အထဲမွာ ၀ိပႆနာကုသိုလ္လုပ္ငန္းထက္ ပိုၿပီး အက်ဳိးႀကီးတာ မရိွေတာ့ပါ။ ေယာဂီတို႕ကို ေမးၾကည့္ရင္ အက်ဳိးအႀကီးဆံုးလုပ္ငန္းနဲ႕ အက်ဳိးအနည္းဆံုးလုပ္ငန္း ဘယ္လုပ္ငန္း လုပ္မလဲလို႕ ေမးရင္ အက်ဳိးအႀကီးဆံုးလုပ္ငန္း လုပ္မယ္လို႕ ေျဖရမွာပါ။ အက်ဳိးအႀကီးဆံုးက ၀ိပႆနာကုသိုလ္လုပ္ငန္းပါပဲ။

၀ိပႆနာမွ မရႈပြား အားမထုတ္ရင္ ဘယ္လိုနည္းနဲ႕မွ နိဗၺာန္ကို မရႏိုင္ပါ။

ဗုဒၶသာသနာေတာ္ရဲ႕ အႏွစ္သာရဟာ မဂ္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္ပါ။ ဗုဒၶသာသနာ့ အႏွစ္သာရ ဗုဒၶသာသနာ့ပန္းတိုင္ျဖစ္တဲ့ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္ကို ဘာကုသိုလ္နဲ႕မွ တိုက္ရိုက္ရႏိုင္သလဲဆိုရင္ ၀ိပႆနာကုသိုလ္နဲ႕မွ တိုက္ရုိက္ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ့ ၀ိပႆနာ မရႈမပြားရင္ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္ မလိုခ်င္တဲ့သေဘာလို ျဖစ္ေနၿပီ။ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္ကို မယံုၾကည္တဲ့သေဘာလို ျဖစ္ေနပါၿပီ။

မဂ္ဖိုလ နိဗၺာန္ လိုခ်င္ရင္ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္ကို ယံုၾကည္ရင္ ၀ိပႆနာတရားကို ရႈပြားအားထုတ္ရမွာပါ။ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို လိုခ်င္ရံု၊ ရခ်င္ရံု၊ ေရာက္ခ်င္ရံုနဲ႕ မၿပီးေသးပါ။

ဥပမာ ေမာ္လၿမိဳင္ကေန ရန္ကုန္သြားခ်င္တယ္ဆိုၿပီး ရန္ကုန္အျမန္ေရာက္ရပါလို၏လို႕ ထိုင္ၿပီး ဆုေတာင္းေနလို႕ ရန္ကုန္ မေရာက္ႏိုင္ပါ။ ဘာျဖစ္လို႕ မေရာက္တာလဲ၊ ေ၀းလို႕လားဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါ၊ မသြားလို႕ပါ။

အဲဒီအတူပဲ၊ နိဗၺာန္ကို မလိုခ်င္ဘူးလား၊ လိုခ်င္ၾကပါတယ္။ မေရာက္ခ်င္ဘူးလား၊ ေရာက္ခ်င္ၾကပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕ မေရာက္လဲေမးရင္ ရႈပြားအားထုတ္ေသာအားျဖင့္ မဂၢင္လမ္းမေပၚကို မေလွ်ာက္လို႕ မသြားလို႕ပါ။ အဲဒါ ဘယ္သူရဲ႕ အျပစ္လဲဆိုရင္ မရႈပြားသူရဲ႕ အျပစ္ပါ။

အလွဴဒါနနဲ႕ ၀ိပႆနာမွာ ဘယ္ကုသိုလ္ ခက္သလဲေမးရင္ အလွဴဒါနက ခက္ပါေသးတယ္။ အလွဴဒါနဆိုတာ လွဴစရာ ပစၥည္းရွာရေသးတယ္၊ အဲဒီ လွဴစရာပစၥည္းေပၚမွာ ေလာဘကို ပယ္ရေသးတယ္၊ ေလာဘကို ပယ္ႏိုင္မွ လွဴဖြယ္ပစၥည္း၀ယ္လို႕ရတာ။ လွဴစရာပစၥည္းရျပန္ေတာ့ လွဴစရာပုဂၢိဳလ္ကို ရွာရေသးတယ္။ ပုဂၢိဳလ္ေတြ႕တိုင္းလည္း မလွဴႏိုင္ပါ။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ေတြ႕ျပန္ေတာ့ ကိုယ္လွဴခ်င္တဲ့ အခ်ိန္တိုင္းမွာလည္း လွဴလို႕မရပါ။ ဒါနဟာ ၀ိပႆနာထက္ ခက္ပါတယ္။

အဲဒီေလာက္လြယ္ၿပီး အက်ဳိးႀကီးတဲ့ ၀ိပႆနာကုသိုလ္ကို အားမထုတ္ေသးဘူးဆိုရင္ အရံႈးႀကီးရံႈးပါတယ္။ ပစၥည္းရံႈးတာထက္ ကုသိုလ္ရံႈးတာက ပိုဆိုးပါတယ္။ ၀ိပႆနာအလုပ္ကို မလုပ္ဘူးဆိုတာ အက်ဳိးအႀကီးဆံုး ကုသိုလ္ကို အရံႈးခံေနတာပါ။

အမွန္တကယ္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ၀ိပႆနာကုသိုလ္အလုပ္မွ မလုပ္ဖူးေသးရင္ ဗုဒၶသာသနာ၀င္ျဖစ္က်ဳိး မနပ္ေသးပါ။ ဗုဒၶသာသနာနဲ႕ေတြ႕ရက်ဳိး မနပ္ေသးပါ။ လူျဖစ္ရက်ဳိးလည္း မနပ္ေသးပါ။

ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးထဲမွာ ၀ိဇၨာစရဏသမၸႏၷဂုဏ္ေတာ္ဆိုတာ ပါပါတယ္။ ဒါန၊ သီလ၊ သမထ၊ ၀ိပႆနာ ကုသိုလ္လုပ္ငန္း ေလးခုမွာ ဒါန၊ သီလ၊ သမထကုသိုလ္က စရဏကုသိုလ္ပါ။ ၀ိပႆနာက ၀ိဇၨာကုသိုလ္ပါ။

ဘုန္းႀကီးတို႕ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး ဘာျဖစ္လို႕ ဘုရားျဖစ္သလဲေမးရင္ စရဏနဲ႕ ၀ိဇၨာ ျပည့္စံုလို႕ပါ။ ရွင္သာရိပုတၱ၊ ရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္တို႕လည္း စရဏနဲ႕ ၀ိဇၨာ ျပည့္စံုလို႕ ရဟႏၲာျဖစ္တာပါ။ ၀ိသာခါ၊ အနာထပိဏ္တို႕ ေသာတာပန္ျဖစ္တာလည္း စရဏနဲ႕ ၀ိဇၨာ ျပည့္စံုလို႕ ျဖစ္တာပါ။

ဘုန္းႀကီးတို႕ ေယာဂီေတြ ဘာျဖစ္လို႕ ေသာတာပန္ မျဖစ္ေသးသလဲေမးရင္ စရဏနဲ႕ ၀ိဇၨာ မျပည့္စံုေသးလို႕ပါ။ ဘုန္းႀကီးတို႕ ေယာဂီေတြမွာ စရဏအေနနဲ႕ ဒါနလည္း ရိွသင့္သေလာက္ရွိပါတယ္၊ သီလလည္း ရိွသင့္သေလာက္ရွိပါတယ္။ ဘုရားရိွခိုး၊ ပုတီးစိပ္၊ ေမတၱာပို႕ စသည္ျဖင့္ သမထလည္း ရိွသင့္သေလာက္ရွိပါတယ္။ ဘာမရိွေသးလဲ ေမးရင္ ၀ိပႆနာ ဉာဏ္ ၀ိဇၨာ မရိွေသးပါ။

ေယာဂီတို႕မွာ အလိုအပ္ဆံုးဟာ ၀ိပႆနာကုသိုလ္ပါ။ ၀ိပႆနာကုသိုလ္ကို ဘာျဖစ္လို႕ မလုပ္ေသးလဲဆိုရင္ လုပ္ရမွာ ေၾကာက္ေန ပ်င္းေနၾကလို႕ပါ။ အမွန္ေတာ့ ေၾကာက္စရာ ပ်င္းစရာမဟုတ္ပါ။ အမွန္တကယ္လုပ္တတ္ရင္ ေပ်ာ္စရာႀကီးပါ။ ဘာမွလည္း မခက္ပါ။ အလြန္တရာ လြယ္ကူပါတယ္။

လြယ္ပံုကို ဣရိယာပုတ္ေလးပါးနဲ႕ ေျပာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ သြားခ်င္တာ နာမ္ပါ၊ သြားေနဟန္က ရုပ္ပါ။ သြားေနဟန္ ရုပ္နဲ႕ ပတ္သက္လို႕ ဘယ္ေျခ ညာေျခကို မၾကည့္ရပါ။ သြားခ်င္တဲ့ ပထမနာမ္ လာပါတယ္၊ သြားတယ္ဆိုေတာ့ ေျခေထာက္ကို ၾကြလိုက္ပါတယ္၊ ၾကြတဲ့အခိုက္ ဘယ္ေျခ ညာေျခပဲ ၾကြၾကြ ေျခေထာက္ထဲမွာ နာက်င္ စသည္ တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ ျဖစ္သြားတာကို ရုပ္ေဖာက္ျပန္တယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ တစ္မ်ဳိးတစ္မည္ ျဖစ္သြားတဲ့ နာက်င္သေဘာကို ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။ ဘယ္ေျခ ညာေျခကို မရႈပါနဲ႕။ ၾကြတဲ့ ပံုစံကိုလည္း မရႈပါနဲ႕။ ဘယ္ေျခ ညာေျခ ၾကည့္ေနရင္ ခုနကလည္း ဒီေျခေထာက္၊ ခုလည္း ဒီေျခေထာက္၊ မထူးပါ။

ၾကြလိုက္တဲ့အခိုက္ ေျခေထာက္ထဲမွာ ေလးသြား နာသြား တင္းသြားတဲ့ ရုပ္သေဘာတရားေတြကို ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။ ေရွ႕ကို လွမ္းတဲ့အခါ ၾကြတဲ့အခိုက္ ရုပ္ေတြပ်က္ၿပီး လွမ္းတဲ့အခိုက္ နာ က်င္ တင္း ေတာင့္ ရုပ္အသစ္ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီ နာ က်င္ တင္း ေတာင့္ ရုပ္တရားေတြကို ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။

၀ိပႆနာဆိုတာ အတြင္း ရုပ္ နာမ္ သေဘာကို ရႈၾကည့္တဲ့အလုပ္ပါ။ အျပင္ ဘယ္ေျခ ညာေျခ စတဲ့ ပံုသ႑ာန္ကို ၾကည့္ရတဲ့အလုပ္ မဟုတ္ပါ။ အတြင္း ရုပ္ နာမ္ သေဘာမွာ ေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ပ်က္သေဘာ အၿမဲရိွေနပါတယ္။ အဲဒီ သေဘာကို ျမင္ေအာင္ ရႈရမွာပါ။ ဘယ္ေျခ ညာေျခကို ေျမႀကီးေပၚမွာ ခ်တဲ့အခိုက္ ေျခေထာက္ထဲမွာ ပူ ေအး နာ က်င္ ရုပ္တရားကို ရုပ္-ရုပ္ လို႕ ရႈပါ။ ရုပ္ကို ရႈရင္ ရုပ္ျဖစ္ပ်က္ကို ေတြ႕ရပါမယ္။ အလိုမလိုက္ အႀကိဳက္မပါတဲ့သေဘာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

ဒီေနရာမွာ ဒုကၡ နဲ႕ ပတ္သက္လို႕ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒုကၡဆိုတာ နာက်င္ ကိုက္ခဲတဲ့ ဒုကၡကို ဒီေနရာမွာ မဆိုလိုပါ။ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းျဖင့္ ႏွိပ္စက္ခံရတဲ့ ရုပ္ နာမ္ ဒုကၡကို ဆိုလုိပါတယ္။ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းေဘးက ဘယ္သူ႕ကို ႏွိပ္စက္တာလဲေမးရင္ ရုပ္နာမ္ကို ႏွိပ္စက္ပါတယ္။ လူကို ႏွိပ္စက္တာ မဟုတ္ပါ။ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းေဘးကို မျဖစ္ပါနဲ႕လို႕ တားလို႕ မရပါ။ ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းေဘးသည္ ကိုယ့္အလိုမလိုက္၊ ကိုယ့္အႀကိဳက္မပါပါ။

အဲဒီ သေဘာေတြကို ၾကားဖူးနား၀နဲ႕ အနိစၥပဲ၊ ဒုကၡပဲ၊ အနတၱပဲလို႕ မလုပ္ပါနဲ႕။ အလိုက္သင့္ ရႈပြားရင္း ကိုယ့္ ဉာဏ္ထဲမွာ မၿမဲတဲ့ အနိစၥ ထင္ခ်င္ထင္မယ္။ ဆင္းရဲတဲ့ ဒုကၡ ထင္ခ်င္ထင္မယ္။ အစိုးမရတဲ့ အနတၱ ထင္ခ်င္ထင္မယ္။ ဒီလို ထင္မႈေပၚဖို႕ရာ ရႈၾကည့္ဖို႕ရာ ကိုယ့္တာ၀န္ပဲ။

သြားခ်င္တာက နာမ္၊ သြားေနဟန္က ရုပ္၊ ငါမဟုတ္ သူမဟုတ္၊ သြားတာ နာမ္နဲ႕ရုပ္ .. ဆိုေတာ့ သြားတာ ဘယ္သူနဲ႕ ဘယ္သူသြားတာလဲ၊ ေမးရင္ သြားတာ နာမ္နဲ႕ရုပ္ပါ။ သြားခ်င္တဲ့ နာမ္က သြားခိုင္းတယ္။ သြားတဲ့ ရုပ္က သြားတယ္။ တစ္ခါခိုင္း တစ္ခါသြားၿပီးေတာ့ လိုရာခရီး မေရာက္ေသးရင္ ခိုင္းျပန္ သြားျပန္ပါပဲ။ ျဖစ္ျပန္ ပ်က္ျပန္ပါပဲ။

ကိုယ္လိုရာခရီးေရာက္ရင္ သြားခ်င္တဲ့ နာမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ပ်က္သြားတာ၊ ရုပ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ပ်က္ေနတာကို ရႈေတြ႕ရပါမယ္။ အဲဒါ အသာေလး သြားရင္ ရႈသြားေတာ့ သြားတဲ့ အလုပ္ မပ်က္ဘဲ .. နာမ္ ရုပ္ ႏွစ္သင္း၊ အျမင္လင္း၊ သြားရင္း အလုပ္လုပ္.. တာပါ။

စားတာနဲ႕ ပတ္သက္လို႕ ေျပာရင္ စားခ်င္တာက နာမ္၊ စားေနဟန္က ရုပ္ပါ။ ငါမဟုတ္၊ သူမဟုတ္၊ စားတာ နာမ္ႏွင့္ရုပ္ပါ။ နာမ္ရုပ္ ႏွစ္သင္း၊ အျမင္လင္း၊ စားရင္း အလုပ္လုပ္ .. တာပါ။ စားခ်င္တဲ့ နာမ္က စားခိုင္းတယ္၊ စားတဲ့ ရုပ္က စားတယ္။ စားခ်င္တယ္ စားတယ္ လို႕ ပါးစပ္ကလည္း မဆိုပါနဲ႕။ စိတ္ထဲကလည္း မဆိုပါနဲ႕။ စားရင္းနဲ႕ အလိုက္သင့္ေလး ရႈၾကည့္စားပါ။ ရႈၾကည့္တဲ့အခါ စားခ်င္တဲ့နာမ္က ျဖစ္သြားလိုက္၊ ပ်က္သြားလိုက္၊ စားတဲ့ရုပ္ကလည္း ျဖစ္သြားလိုက္၊ ပ်က္သြားလိုက္၊ စားခ်င္တဲ့နာမ္၊ စားတဲ့ရုပ္ေတြ အဆက္မျပတ္ တရစပ္ ျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီလို ျမင္ေတြ႕ရတဲ့အခါ စားခ်င္တဲ့စိတ္၊ စားတဲ့ဟန္၊ စားခ်င္တဲ့နာမ္၊ စားတဲ့ရုပ္ေတြ ျဖစ္ဒုကၡ၊ ပ်က္ဒုကၡ ျမင္လာပါတယ္။ အဲဒီလို ထမင္းစားရင္း ျဖစ္ဒုကၡ၊ ပ်က္ဒုကၡ ျမင္ရမွာပါ။ အဲဒီလို ရႈၿပီး စားရင္ ထမင္းစားရင္း တရားရႏိုင္ပါတယ္။

၀ိပႆနာအလုပ္ဟာ မပင္ပန္းပါ။ မူလ အလုပ္လည္း မပ်က္ပါ။ မူလ အေန အစား အသြား အလာ မပ်က္ပါ။ ကိုယ္အမူအရာ အလိုက္၊ အလိုက္သင့္ရႈၾကည့္ရတာပါ။ ထိုင္ခ်င္တာက နာမ္ပါ။ ထိုင္တာက ရုပ္ပါ။ ထူးျခားတဲ့ အမူအရာကို အလိုက္သင့္ ရုပ္ လို႕ရႈပါ။

ထခ်င္တာက နာမ္ပါ။ ထတာက ရုပ္ပါ။ ထတဲ့အခိုက္မွာ ထင္ရွား ထူးျခားတဲ့ ရုပ္အမူအရာကို အလိုက္သင့္ရႈပါ။ သိခ်င္တာက နာမ္ပါ။ သိတာကလည္း နာမ္ပါ။ နားေထာင္ခ်င္တာက နာမ္ပါ။ နားေထာင္တာက ရုပ္ပါ။ ရႈခ်င္တာက နာမ္ပါ။ ရႈတာက ရုပ္ပါ။ စားခ်င္တာက နာမ္ပါ။ စားတာက ရုပ္ပါ။ စသည္ျဖင့္ သူ႕အမူအရာအလိုက္ သူသတိထားၿပီး ၀ီရိယစိုက္ကာ အသိ ဉာဏ္နဲ႕ ရႈၾကည့္ရင္ ရုပ္နာမ္သေဘာကို သိလာပါလိမ့္မယ္။

သိတယ္ဆိုေတာ့ ခ်က္ခ်င္းေတာ့ မသိႏိုင္ပါ။ သိခ်ိန္တန္မွ သိရမွာပါ။ သိေအာင္ စနစ္တက် ရႈရပါတယ္။ စနစ္တက်ဆိုတာ ရႈစဥ္မွာ သိခ်င္ေဇာနဲ႕ မေတာင့္တပါနဲ႕၊ မေၾကာင့္ၾကပါနဲ႕၊ အတိတ္ကိုလည္း မျပန္ပါနဲ႕၊ အနာဂတ္လည္း မေမွ်ာ္ပါနဲ႕၊ ပစၥဳပၸန္ထင္ရွားတဲ့ ရုပ္၊ ထင္ရွားတဲ့နာမ္ကို အလိုက္သင့္ ရႈပါ။

ေယာဂီတို႕၊ ရႈပြားအားထုတ္တဲ့အခါ ရုပ္ကလည္း ျဖစ္ပ်က္၊ နာမ္ကလည္း ျဖစ္ပ်က္နဲ႕ ရုပ္နာမ္ ျဖစ္ပ်က္ေတြခ်ည္းျမင္လာေတာ့ မၿမဲသေဘာ၊ ဆင္းရဲသေဘာ၊ အစိုးမရတဲ့သေဘာ ဒီလိုသေဘာေတြကို ျမင္လာေတာ့ -

ရုပ္နာမ္ျခင္းရာ၊ ဉာဏ္ႏွင့္သာ၊ မွန္စြာျမင္လာမည္ .. ဆိုတဲ့အတုိင္း ရုပ္နာမ္အျခင္းအရာကို သိလာ ျမင္လာပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီလုိ ျမင္လာလည္း ဒီရုပ္၊ ဒီနာမ္၊ ဒီခႏၶာကိုယ္ပဲ ဆက္ၿပီး ရႈရမွာပါ။ အဲဒီလို ဆက္ရႈတဲ့အခါ ရုပ္၊ နာမ္ရဲ႕ အျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ အျပစ္ေတြ၊ ေဘးေတြ ျမင္ေတြ႕လာတဲ့အခါ -

ရုပ္နာမ္ျခင္းရာ၊ ျမင္ေတြ႕လာ၊ ဉာဏ္မွာၿငီးေငြ႕ရေပမည္ .. ဆိုတဲ့အတိုင္း ဒီရုပ္၊ ဒီနာမ္၊ ဒီခႏၶာကိုေတာ့ မလိုခ်င္ေတာ့ဘူး။ မျဖစ္ခ်င္ေတာ့ပါဘူး စသည္ျဖင့္ ရုပ္၊ နာမ္၊ ခႏၶာေတြအေပၚမွာ ၿငီးေငြ႕မႈ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီလို ၿငီးေငြ႕မႈ ျဖစ္လာလည္း ရႈစရာက ဒီရုပ္၊ ဒီနာမ္ပဲ ရိွေတာ့ ဒီရုပ္ ဒီနာမ္ပဲ ဆက္ရႈရမွာပါပဲ။

ၿငီးေငြ႕တာနဲ႕ ပ်င္းတာနဲ႕ မတူပါ။ ၿငီးေငြ႕တာက ဉာဏ္ပါ၊ ပ်င္းတာက ေဒါသပါ။ ၿငီးေငြ႕ေသာ္လည္း ဆက္ရႈတဲ့အခါ ရုပ္ နာမ္ သေဘာေတြ ပိုထင္ရွားလာၿပီး -

ၿငီးေငြ႕ပ်င္းလာ၊ တပ္မက္တာ၊ ကင္းကာ နိဗၺာန္ရေပမည္ .. ဆိုတဲ့အတိုင္း ၿငီးေငြ႕မႈ ျပင္းထန္ၿပီးေတာ့ ရုပ္နာမ္ေပၚမွာ တပ္မက္မႈကင္းၿပီး နိဗၺာန္ရပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီမွာ ရုပ္ နာမ္ ျဖစ္ပ်က္၊ ရုပ္ နာမ္ ျခင္းရာ ျမင္တာက ယထာဘူတ ဉာဏ္ပါ။ ရုပ္ နာမ္ ျခင္းရာ၊ ရုပ္ နာမ္ သေဘာေတြ ျမင္ၿပီး ၿငီးေငြ႕တာက နိဗိၺႏၵ ဉာဏ္ပါ။ ၿငီးေငြ႕မႈ ျပင္းထန္လာၿပီး ရုပ္ နာမ္ ခႏၶာေတြ မလိုခ်င္ေတာ့တာက မဂ္ဉာဏ္ပါ။ မဂ္ဉာဏ္ရတယ္ဆိုတာ သူ႕မဂ္အေလ်ာက္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္ရပါတယ္။

အားလံုးသႏၲာန္၊ အျမင္မွန္၊ လ်င္ျမန္ရေစေသာ္။

ဓမၼဒူတ အရွင္ပညာေဇာတ

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

ေမတၱာျဖင့္

tno

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=806940416085698&set=a.260133857433026.54541.100003092422923&type=3&src=https%3A%2F%2Fscontent-sin1-1.xx.fbcdn.net%2Fhphotos-xfp1%2Fv%2Ft1.0-9%2F11880534_806940416085698_9090652628097600991_n.jpg%3Foh%3D0e8a8fda31a8b5ca210a02136af20795%26oe%3D569C72CC&size=900%2C596

https://www.facebook.com/%E1%80%93%E1%80%99%E1%81%BC%E1%80%95%E1%80%AB%E1%80%9C-1451534851734569/timeline/

No comments:

Post a Comment