October 11, 2015

ဒိ႒ိ၏ သေဘာ…(၁)...


ဒိ႒ိ ဟူေသာ စကားလံုးသည္ ပါဠိစကား ျဖစ္သည္။ ၄င္း၏ အဓိပၸာယ္သည္ ျမန္မာစကားအားျဖင့္ အယူ၊ အျမင္ ျဖစ္ေပသည္။ မွားေသာအယူ၊ မွားေသာအျမင္ ကို မိစာၦဒိ႒ိဟု ေခၚၿပီး မွန္ေသာအယူ၊ မွန္ေသာအျမင္ ကို သမၼာဒိ႒ိဟု ေခၚသည္။ သာမန္အားျဖင့္ နားလည္ထားၾကသည္မွာ ဒိ႒ိ ဟု ေျပာလိုက္လွ်င္ မိစာၦဒိ႒ိ ဟုသာ သိၾကေပသည္။

ဒိ႒ိ ဟု ေျပာလိုက္လွ်င္ မိစာၦဒိ႒ိ ဟု အဘယ္ေၾကာင့္ သိေနၾကသနည္း ဟု ဆိုလွ်င္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာ၏ အကုသိုလ္ ေစတသိက္မ်ားတြင္ မိစာၦဒိ႒ိ ကို ဒိ႒ိေစတသိက္ဟု အမည္တပ္ေပးထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဒိ႒ိ စကားလံုးသည္ အကုသိုလ္ ေစတသိက္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေနသျဖင့္ မိစာၦဒိ႒ိ ဟုပင္ အလြယ္တကူ နားလည္ထားၾကေပသည္။

မိစာၦဒိ႒ိသည္ အမွားကို အမွန္ျမင္သည္။ အမွန္ကို အမွားျမင္သည္။ မမွန္ေသာ ႏွလံုးသြင္းမႈ ရွိသည္။ အနတၱကို အတၱ၊ အနိစၥကို နိစၥ၊ ဒုကၡကို သုခ၊ အသုဘကို သုဘ စသည္ျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ခႏၶာငါးပါး ရုပ္နာမ္ အစုအေ၀း ခႏၶာကိုယ္ကို ငါ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဖန္ဆင္းသူ မရွိဘဲ ရွိသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ကံ ကံ၏ အက်ဳိးကို မယံုၾကည္ျခင္း၊ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ဳိးျဖစ္ျခင္းကို မွန္ကန္စြာ မသိျခင္း စသျဖင့္ ရႈျမင္ေနေပသည္။
ထိုေၾကာင့္ အယူမွား၊ အျမင္မွား၊ အမွတ္မွား၊ အသိမွား၊ မွားယြင္းစြာ ရႈျမင္တတ္သျဖင့္ ဒိ႒ိ ဟု ေခၚရေပသည္။
သုတၱန္မ်ားတြင္ ေဟာၾကားထားေသာ ဒိ႒ိအမ်ဳိးအစားေပါင္းသည္ (၆၂) မ်ဳိး ရွိသည္။ အဆိုးဆံုး ဒိ႒ိမ်ားသည္ (၃) မ်ဳိးပင္ ျဖစ္သည္။ ၄င္းတို႔မွာ (၁) နတၳိကဒိ႒ိ၊ (၂) အေဟတုကဒိ႒ိႏွင့္ (၃) အကိရိယဒိ႒ိ တို႔ပင္ ျဖစ္သည္။

နတၳိကဒိ႒ိသည္ အက်ဳိးကို လက္မခံေသာ အယူျဖစ္သည္။ ကုသိုလ္ပင္ျဖစ္ေစ၊ အကုသိုလ္ပင္ ျဖစ္ေစ ဘာပဲ လုပ္လုပ္ ထိုအက်ဳိး မရွိ ဟု လက္ခံသည့္ အယူျဖစ္သည္။ ေကာင္းတာလုပ္လည္း ေကာင္းက်ဳိးဆိုတာမရွိဘူး၊ မေကာင္းတာလုပ္လည္း အျပစ္ မရွိဘူး ဟု ခံယူ စြဲမွတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ကုသိုလ္ ေစတနာ၏ အက်ဳိးသည္ မရွိသလို အကုသိုလ္ ေစတနာ၏ အက်ဳိးသည္လည္း မရွိ ဟု အယူမွား၊ အျမင္မွားအား အယူမွန္၊ အျမင္မွန္ ဟု လက္ခံထားသည္။

နတၳိကဒိ႒ိ၀ါဒကို လက္ခံထားသူမ်ားအား နတိၳက၀ါဒီမ်ားဟု ေခၚသည္။ ထိုသူတို႔သည္ ေနာင္ဘ၀ မရွိ ဟု ယံုၾကည္ထားသူမ်ား ျဖစ္သည္။
ေနာင္ဘ၀မရွိ ဟု ယံုၾကည္ထားသျဖင့္ ဒီဘ၀တြင္ ကိုယ္ႀကိဳက္ရာ ကိုယ္လုပ္ႏိုင္သည္ ဟူေသာ အယူျဖစ္သြားေပသည္။ ေကာင္းက်ဳိး၊ ဆိုးက်ဳိးအတြက္ ေနာင္ဘ၀ မရွိ ဟု ယူဆထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ပုထုဇဥ္ မွန္သမွ် ကိုယ္ႀကိဳက္ရာ ကိုယ္လုပ္ၾက ဟု ဆိုရင္ အကုသိုလ္မ်ားကို သာ လုပ္ရန္ ဆႏၵမဲသာေနေပသည္။ ကုသုိလ္ေရးတြင္ ဆႏၵမဲေပးရန္ ၀န္ေလးေနတတ္သည္။

ထိုနတၳိက၀ါဒီ တို႔သည္ မိဘေက်းဇူးကိုလည္း မသိတတ္၊ မိဘတို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ႀကိဳက္ၿပီး
မိမိတို႔ကို ေမြးဖြားလာျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ေက်းဇူးတင္ရန္ မလို ဟု စြဲမွတ္ထားၾကသည္။ ထိုေၾကာင့္ မိဘေက်းဇူးပင္ မသိတတ္လွ်င္ေတာ့ တျခားပုဂၢၢိဳလ္မ်ား၏ ေက်းဇူးတရားမ်ား အတြက္ဆိုလွ်င္လည္း မည္သို႔မွ် သိတတ္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။

နတိၳကဒိ႒ိ အယူ၀ါဒကို အက်ဥ္းခ်ဳံး သံုးသပ္ စိစစ္လိုက္လွ်င္ ေကာင္းတာလုပ္ေသာ္လည္း ေကာင္းက်ဳိးမရွိ၊ မေကာင္းတာ လုပ္ေသာ္လည္း အျပစ္ မရွိ ဟုပင္ျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ နတၳိကဒိ႒ိသည္ ေလာကကို ဖ်က္ဆီးတတ္သည့္ ဒိ႒ိမ်ားတြင္ တစ္ခု အပါအ၀င္ ျဖစ္သည္။

အထက္က ျပဆိုၿပီး ျဖစ္ေသာ အဆိုးဆံုး ဒိ႒ိ (၃) မ်ဳိးတြင္ ဒုတိယေျမာက္သည္ အေဟတုကဒိ႒ိ ျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ဳိးျဖစ္သည္ ဟု ဗုဒၶသည္ ေဟာၾကားထားေသာ္လည္း အေဟတုကဒိ႒ိသည္ အေၾကာင္းကို ပယ္ေသာ ၀ါဒ ပင္ျဖစ္သည္။ လူျဖစ္လာရသည္မွာ အမ်ဳိးသားႏွင့္ အမ်ဳိးသမီး အိမ္ေထာင္ျပဳခဲ့ေသာေၾကာင့္ လူမ်ားကို ေမြးဖြားလာရသည္။ ခ်မ္းသာသည္၊ ဆင္းရဲသည္မွာလည္း အတိတ္မွ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ေၾကာင့္ မသက္ဆိုင္ဘဲ လက္ရွိအေျခအေန ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္ ဟု အေဟတုက ဒိ႒ိ၀ါဒီ လူမ်ားက မွတ္ယူထားၾကသည္။

ကံ၊ ဉာဏ္၊ ၀ီရိယ သံုးခုတြင္ အတိတ္ႏွင့္ ပစၥဳပၸန္တြင္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ကိုကား ထည့္တြက္ စဥ္းစားထားျခင္း မရွိေပ။ ဉာဏ္ႏွင့္ ၀ီရိယေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ အတိတ္မွ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္တို႔ကို မယံုၾကည္ျခင္းသည္ အေဟတုကဒိ႒ိ အုပ္စုတြင္ ပါ၀င္သြားေပသည္။ အေၾကာင္းကို ပယ္လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

အေၾကာင္းတရားႏွင့္ အက်ဳိးတရားတြင္ အေၾကာင္းကို ပယ္လိုက္ၿပီ ျဖစ္သည့္အတြက္ အက်ဳိးတရားပါ ပယ္ၿပီးသား ျဖစ္သြားေပေတာ့သည္။ အေၾကာင္းကံတရား မရွိဘဲ ေကာင္းက်ဳိး၊ ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ခံၾက၊ စံၾကရသည္ ဟု မွားယြင္းစြာ ယူဆမိျခင္းေၾကာင္း အေဟတုက ဒိ႒ိ ဟု ေခၚဆိုၾကေပသည္။

အကိရိယဒိ႒ိသည္ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ ဆိုသည္မွာ လံုး၀ မရွိ ဟု ယူျခင္း ျဖစ္သည္။ ကုသိုလ္ကံ၊ အကုသိုလ္ကံ တို႔သည္ မရွိ ဟု အယူစြဲလိုက္သည္ႏွင့္ ကံ ကံ၏ အက်ဳိးလည္း လံုး၀ မရွိေတာ့ေပ။ အေၾကာင္းတရားႏွင့္ အက်ဳိးတရားတို႔တြင္ နတိၳကဒိ႒ိ သည္ အက်ဳိးတရားကို ပယ္သည္။ အေဟတုကဒိ႒ိ သည္ အေၾကာင္းတရားကို ပယ္သည္။ အကိရိယဒိ႒ိ သည္ ေကာင္းမႈ၊ မေကာင္းမႈကို ျပဳေသာ္လည္း ျပဳသည္မမည္၊ ျပဳရာမေရာက္ ဟု မွားယြင္းစြာ စြဲျမင္ေသာ အယူ တစ္မ်ဳိး ျဖစ္သြားသည္။

အကိရိယ ဒိ႒ိ၀ါဒီ လူမ်ားသည္ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္ကံကို ပယ္ေသာ မိစာၦဒိ႒ိမ်ား ျဖစ္သည္။ ေလာကတြင္ ရရွိလာေသာ ကာမဂုဏ္မ်ားျဖင့္ ေပ်ာ္ေအာင္သာ ေနၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္မ်ားကို ထည့္တြက္ စဥ္းစားျခင္း မရွိဘဲ လုပ္ခ်င္ရာသာ လုပ္ေနၾကေတာ့သည္။

ဒိ႒ိ၏ သေဘာ…(၂)... သို႔ ဆက္ရန္ -

အရွင္ဉာဏဒီပ (ဓမၼရတနာ)
ေဒလီတကၠသိုလ္၊ အိႏိၵယ

No comments:

Post a Comment