October 11, 2015

ဒိ႒ိ၏ သေဘာ… (၂)...


ဒိ႒ိမ်ားထဲတြင္ ေနာက္ထပ္ ထင္ရွားေသာ ဒိ႒ိသံုးမ်ဳိး ရွိျပန္သည္။ ၄င္းတို႔မွာ သကၠာယဒိ႒ိ၊ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ဥေစ ၦဒဒိ႒ိတို႔ ျဖစ္သည္။

သကၠာယဒိ႒ိသည္ ရုပ္နာမ္ ႏွစ္ပါး ျဖစ္ေသာ ခႏၶာငါးပါးကို ‘ ငါ ’ ဟု စြဲယူထားေသာ အယူမွား ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ဤခႏၶာကိုယ္ကို ငါ့ခႏၶာ ဟု စြဲေနေသာ အယူျဖစ္သည္။ ငါ့ပစၥည္း၊ ငါ့ဥစၥာ၊ ငါ့သား၊ ငါ့သမီး၊ ငါ့ခင္ပြန္း၊ ငါ့မယား စသည္စသည္ျဖင့္ ငါ စြဲ စြဲထင္ေနျခင္းသည္လည္း သကၠာယဒိ႒ိပင္ ျဖစ္သည္။

ထိုသကၠာယဒိ႒ိကို မူတည္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ထဲ၌ ‘ငါေကာင္၊ ၀ိညာဏ္ေကာင္၊ အတၱေကာင္’ ရွိသည္ ဟု ဆက္ၿပီး ယူဆကာ ထို ‘ငါေကာင္၊ ၀ိညာဏ္ေကာင္၊ အတၱေကာင္’ သည္ မပ်က္မစီးဘဲ ခႏၶာတစ္ခု ေသလွ်င္ ေနာက္ခႏၶာ အသစ္ တစ္ခုသို႔ ကူးေျပာင္းကာ အၿမဲတည္ေနသည္ ဟု စြဲယူေသာ သႆတဒိ႒ိ ေပၚေပါက္လာသည္။ ထိုဒိ႒ိ၏ အယူ၀ါဒသည္ ‘ငါေကာင္၊ ၀ိညာဏ္ေကာင္၊ အတၱေကာင္’ သည္ မေသဘဲ တစ္ဘ၀ၿပီး တစ္ဘ၀သို႔ ကူးေျပာင္းေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ဥေစ ၦဒဒိ႒ိသည္ ေသလွ်င္ျပတ္သည္ ဟု စြဲယူသည္။ လူမ်ားသည္ ေမြးျခင္းက အစျဖစ္ၿပီး ေသျခင္းက အဆံုးျဖစ္သည္။ ေနာင္ဘ၀ဆိုတာလည္း မရွိေပ။ တစ္ခ်ဳိ႕လူမ်ားသည္ သိပၸံႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ၿပီး ေျပာတတ္ၾကသည္။ ဤခႏၶာကိုယ္သည္ အဖိုႏွင့္ အမတို႔၏ ခရိုမိုုဆုမ္း ႏွစ္ခုေပါင္းစပ္၍ ေမြးဖြားလာၾကၿပီး ေသလွ်င္ ၿပီးျပတ္သြားသည္ ဟု ယူဆသည္။ ထိုအယူအဆသည္ ဥေစ ၦဒဒိ႒ိပင္ ျဖစ္သည္။

ဒိ႒ိသည္ အရိယာအဆင့္တြင္ အနိမ့္ဆံုးျဖစ္ေသာ ေသာတာပန္ ျဖစ္ရန္ပင္ အတားအဆီး ျဖစ္ေပသည္။ ဒိ႒ိမျပဳတ္ဘဲ ေသာတာပန္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အေၾကာင္းတရားႏွင့္ အက်ဳိးတရားတို႔ကို ဆင္ျခင္ သံုးသပ္ႏိုင္ၿပီး ကံႏွင့္ ကံ၏ အက်ဳိးတို႔ကို ယံုၾကည္သက္၀င္လာလွ်င္ပင္ ဒိ႒ိျပဳတ္ရန္ လမ္းေၾကာင္းေပၚ ေရာက္လာျခင္းျဖစ္သည္။

‘ ငါ ’ ဟူေသာ သကၠာယ အေပၚတြင္ မွန္ကန္ေသာ အျမင္ျဖင့္ ၾကည့္ႏိုင္ၿပီး ဤခႏၶာကိုယ္ အတၱေဘာသည္ ခႏၶာငါးပါး အစုအေ၀းႀကီးဟု ခံစား သိျမင္ လာလွ်င္ ရုပ္ႏွင့္ နာမ္မွ်သာ ေတြ႕ရလိမ့္မည္။ ထို ရုပ္ႏွင့္ နာမ္သည္လည္း အၿမဲသည့္သေဘာ အနိစၥ၊ ဆင္းရဲသည့္ သေဘာ ဒုကၡ၊ အစိုးမရသည့္ သေဘာ အနတၱ စသည့္ လကၡဏာေရး သံုးပါးႏွင့္ ယွဥ္တြဲ၍ ရႈမွတ္ရေပသည္။ ထိုအခါ သကၠာယဒိ႒ိ ျပဳတ္ေနေပလိမ့္မည္။

သကၠာယဒိ႒ိျပဳတ္ႏိုင္မွသာ စိတ္အစဥ္တြင္ မဂ္စိတ္၊ ဖိုလ္စိတ္ တို႔သည္ ျဖစ္လာေပလိမ့္မည္။ ပထမဦးဆံုး မဂ္စိတ္၊ ဖိုလ္စိတ္သည္ ေသာတာပတၱိမဂ္ႏွင့္ ေသာတာပတိၱဖိုလ္ တို႔ပင္ ျဖစ္သည္။ တရားက်င့္ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔တြင္ ထိုမဂ္စိတ္၊ ဖိုလ္စိတ္ ျဖစ္မွသာ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ၿပီ ျဖစ္သည္။

ဒိ႒ိ ျဖဳတ္ႏိုင္ရန္အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္မ်ားကို ေဟာၾကား ဆိုဆံုးမႏိုင္ေသာ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားထံတြင္ ဆည္းကပ္ နည္းနာယူျခင္း မရွိလွ်င္ ဒိ႒ိ အားႀကီးလာႏိုင္ျခင္း၏ အေၾကာင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကို နာယူ က်င့္ႀကံ အားထုတ္ျခင္းမရွိဘဲ ဒိ႒ိျပဳတ္ရန္ အေၾကာင္းမရွိေခ်။

၀ိပႆနာတရားမ်ားအား နည္းေပါင္းစံုျဖင့္ အခ်ိန္မ်ားစြာေပးကာ မည္မွ်ပင္ တရားအားထုတ္ ေနေစကာမူ ဒိ႒ိျဖဳတ္ရန္ လမ္းေၾကာင္းကို မသိလွ်င္ ကုသိုလ္ အလုပ္မ်ား လုပ္ေသာ္လည္း၊ ကုသိုလ္မ်ား ရရွိေသာ္လည္း နိဗၺာန္ အဆင့္သို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ အခက္အခဲ ရွိေပသည္။

သံသရာကို ခ်ဲ႕ထြင္တတ္ေသာ ပပဥၥတရား သံုးပါး တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိတြင္ ဒိ႒ိသည္လည္း သံသရာကို ရွည္ေစသည့္ အခန္းက႑ တစ္ရပ္တြင္ ပါ၀င္ေနသည္။ ထိုေၾကာင့္ ဒိ႒ိ၏ သေဘာ၊ သဘာ၀တို႔ကို သိရွိေအာင္ ျပဳလုပ္ၿပီး ဒိ႒ိကင္းစင္ေၾကာင္း တရားမ်ားကို အားထုတ္ႏိုင္လွ်င္ျဖင့္ ဒိ႒ိျပဳတ္လွ်က္ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ရွိၾကရေပေတာ့မည္ ျဖစ္ေပသည္။

အရွင္ဉာဏဒီပ (ဓမၼရတနာ)
ေဒလီတကၠသိုလ္၊ အိႏိၵယ

No comments:

Post a Comment