October 28, 2015

*မဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္းတရား(၇)ပါး*

"မဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္းတရား(၇)ပါးျဖစ္တဲ့ ေဗာဇၥ်င္(၇)ပါး" ဆိုတဲ့ တရားေတာ္ျဖစ္ပါတယ္။
"ေဗာဇၥ်င္" ဆိုတာ… ေဗာဇၥ်ဂၤ (ေဗာဓိ+အဂၤ)
"ေဗာဓိ" ဆိုတာ… အသိဉာဏ္၊
"အဂၤ" ဆိုတာ… အေၾကာင္းအဂၤါအစိတ္အပိုင္း၊
ဒီေတာ့… ေဗာဇၥ်င္တရားေတြဆိုတာ "အသိဉာဏ္ျဖစ္ေၾကာင္း အစိတ္အပိုင္းအဂၤါ (၇)ပါး"ပါပဲ။
အသိဉာဏ္မရွိရင္ ပစၥဳပၸန္မွာေရာ သံသရာမွာပါ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ရပ္တည္ဖို႕ မျဖစ္ႏိုင္သလို၊
သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔ရာလည္း မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ "ေဗာဇၥ်င္တရား"ကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ပြားမ်ားျခင္းျဖင့္ အသိဉာဏ္ကိုမဆုတ္ယုတ္ေစတဲ့အျပင္၊ အသိဉာဏ္ဟာ တိုးတက္ဖို႔ပဲ ရွိပါတယ္။ အသိဉာဏ္တိုးတက္လာရင္ ပစၥဳပၸန္မွာေရာ သံသရာမွာပါ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ရပ္တည္ႏိုင္မယ္။ သံသရာကေနလည္း လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ပါတယ္။
ေဗာဇၥ်င္သုတ္ဟာ ရြတ္ဖတ္ေနဖို႔ထက္ ပြားမ်ားဖို႔က အဓိကပါ။ ဘယ္လိုပြားမ်ားရမလဲဆိုတာ ေျပာၾကည့္ရေအာင္။ ေဗာဇၥ်င္တရားကို ပြါးမ်ားေတာ့မယ္ဆိုရင္ အေၾကာင္းေဗာဇၥ်င္ေတြနဲ႔ အက်ိဳးေဗာဇၥ်င္ေတြဆိုၿပီး ခြဲျခားသိထားရမယ္။
၁။ သတိ သေမၺာဇၥ်င္
၂။ ဓမၼ၀ိစယ သေမၺာဇၥ်င္
၃။ ၀ီရိယ သေမၺာဇၥ်င္
၄။ ပီတိ သေမၺာဇၥ်င္
၅။ ပႆဒၶိ သေမၺာဇၥ်င္
၆။ သမာဓိ သေမၺာဇၥ်င္
၇။ ဥေပကၡာ သေမၺာဇၥ်င္။
အဲဒီမွာ "သတိသေမၺာဇၥ်င္" နဲ႔ "၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္"တို႔ဟာ အေၾကာင္းေဗာဇၥ်င္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
"သတိ သေမၺာဇၥ်င္"လို႔ ဆိုလိုက္တာနဲ႔ မိမိႀကိဳက္ရာ ကမၼဌာန္းေပၚမွာ အာရံုျပဳ စူးစိုက္ထားလိုက္ပါ။ (ဥပမာ… ၀င္ေလ၊ထြက္ေလ။)
ခႏၶာကိုယ္ေပၚမွာရွိေနတဲ့ ၀င္ေလ ထြက္ေလ ဆိုတာ ကိုယ္သိသည္ျဖစ္ေစ၊ မသိသည္ျဖစ္ေစ သူကေတာ့ အလိုအေလ်ာက္ ၀င္ေနထြက္ေနမွာပဲ။ အဲဒီေလကေလးကို "မသိပဲ မ၀င္ေစရ၊ မသိပဲ မထြက္ေစရ…" ဆိုၿပီး သတိေလး ထားၾကည့္လိုက္ပါ။"သတိ" ဆိုတာ အာရံုေပၚမွာ စူးစိုက္ၿပီး အမွတ္ရေနတာပါပဲ။
အဲဒီ ၀င္ေလ၊ ထြက္ေလကို ညီညြတ္မွ်တေအာင္ "၀ီရိယ"နဲ႔ အားစိုက္ၿပီး ထိန္းညိွေပးရမယ္။
စိတ္ဆိုတာ အာရံုမရွိပဲ မျဖစ္ေပၚႏိုင္ဘူး။ ဟိုဟိုဒီဒီ ပ်ံ႕လြင့္ေနတဲ့ စိတ္ကို ကမၼ႒ာန္းအာရံုတစ္ခုေပၚမွာ ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး ေလ့က်င့္ေပးတာဟာ တရားအားထုတ္တာပဲ။ ပ်ံလြင့္ေနတဲ့ စိတ္ကေလးကို ၀င္ေလထြက္ေလ ဆိုတဲ့ အာရံုေပၚမွာ "သတိ၊ ၀ီရိယ" နဲ႔ ပူးကပ္ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး ေလ့က်င့္ေပးရမယ္။ အဲဒီလို ေလ့က်င့္ေပးေနတာဟာ "သတိသေမၺာဇၥ်င္နဲ႔ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္"ကို ပြါးမ်ားေနတာပဲ။
အဲဒီေဗာဇၥ်င္တရား ၂-ပါး အင္အားျပည့္လာတဲ့အခါမွာ မတည္ၿငိမ္တဲ့ စိတ္ကေလးေတြဟာ တည္ၿငိမ္လာတာကိုေတြ႔ရမယ္။ ဒါဟာ "သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္" ျဖစ္လာတာပဲ။ "သမာဓိ" ဆိုတာ "သတိနဲ႔၀ီရိယ" ေၾကာင့္ျဖစ္လာတာ။ ဒါေၾကာင့္ သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္ကို အက်ိဳးေဗာဇၥ်င္လို႔ မွတ္ခဲ့ပါ။
အဲဒီလို သမာဓိရလာၿပီဆိုတဲ့ အခါမွာ ေယာဂီဟာ ၀မ္းသာလာတယ္။ ေက်နပ္လာတယ္။ အဲဒါကို "ပီတိ" လို႔ေခၚပါတယ္။ ပီတိသေမၺာဇၥ်င္ စျဖစ္လာတာပါပဲ။ တစ္ခါတေလမွာ ေယာဂီဟာ တစ္ခါမွ မျမင္ဘူးတဲ့ အေရာင္အလင္းေလးေတြကို ျမင္လာရတတ္တယ္။ ဘယ္ေလာက္ၾကည့္ၾကည့္ မၿငီးေငြ႔ဘူး။ တစ္ခါတစ္ေလက်ေတာ့ ေကာင္းကင္မွာ ပ်ံဝဲေနရသလို ေပါ့ပါးၿပီးေနတတ္တယ္။ အဲဒီအခါမွာ ေယာဂီဟာ ဝမ္းသာလာတယ္။ ၾကည္းႏူးလာတယ္။ ပီတိသေမၺာဇၥ်င္ ပါပဲ။
အဲသလို ၀မ္းသာလာတဲ့အခါ စိတ္ကေလးေတြဟာ ေအးခ်မ္းလို႔သြားတယ္။ အပူအေအးမွ်တၿပီး ေနလို႔ေကာင္းေနတတ္တယ္။ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ ေအးခ်မ္းလို႔သြားတယ္။ အဲဒါကို "ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္" လို႔ေခၚပါတယ္။ ဒီ "ပီတိသေမၺာဇၥ်င္နဲ႔ ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္" တို႔ကိုလည္း အက်ိဳးေဗာဇၥ်င္လို႔ မွတ္ထားခဲ့ပါ။
အဲသလို ေဗာဇၥ်င္တရားေတြ ျဖစ္ပြါးလာတဲ့အခါမွာ လူ႔ခႏၶာမွာရွိတဲ့ စိတ္ဟာေျပာင္းလဲသြားတာမို႔ ေသြးေတြပါေျပာင္းလဲသြားပါတယ္။ ေဗာဇၥ်င္တရားကို ပြါးမ်ားလို႔ ေရာဂါေတြ သက္သာေပ်ာက္ကင္းသြားတယ္ ဆိုတာ အဲဒီအေနအထားမ်ိဳးကို ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။(ဒါ့ေၾကာင့္ ေဗာဇၥ်င္တရားဆိုတာ လိမ္းေဆးမဟုတ္ဘူး၊ ေသာက္ေဆးျဖစ္တယ္။)
၀ိပႆနာကို ကူးဖို႔ရာက်ေတာ့ ဒီတင္ရပ္လို႔ မရပါဘူး။ အဲဒီ "ပီတိ၊ ပႆဒၶိေတြ" ကို ပယ္ခြါရပါမယ္။ ပီတိေတြ အားႀကီးတဲ့အခါမွာ ရႈမွတ္လို႔မရဘူး။ တအား၀မ္းနည္းေနတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာလည္း ရႈမွတ္လို႔ မရတတ္ပါဘူး။ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ဓမၼဝိစယသေမၺာဇၥ်င္ ဝင္လို႔မရဘူး။ ဓမၼဝိစယသေမၺာဇၥ်င္မွ ဝင္လို႔ မရရင္လည္း ဝိပႆနာနယ္ကို မေရာက္ေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဓမၼဝိစယသေမၺာဇၥ်င္ဝင္လို႔ရေအာင္အတြက္ ဥေပကၡာသေဗာဇၥ်င္ကို ျဖစ္ပြါးေစရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုုျဖစ္ပြါးေစရမလဲ။ သတိနဲ႔၀ီရိယကို အေၾကာင္းျပဳဳဳ ၿပီး သမာဓိဆိုတာ ျဖစ္လာတယ္။ သမာဓိကို အေၾကာင္းျပဳ ၿပီး ပီတိနဲ႔ ပႆဒၶိဆိုတာေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အေၾကာင္း အက်ိဳးတရားေတြပါလား။ သူ႔ဓမၼနဲ႔ သူ႔အေၾကာင္းနဲ႔ သူ႔အက်ိဳးေတြပဲ၊ ေပ်ာ္ရႊင္စရာ ေက်နပ္စရာ ဝမ္းေျမာက္စရာ သာယာစြဲလမ္းစရာေတြ မဟုတ္ပါလား ဆိုၿပီး ဥေပကၡာသေဗာဇၥ်င္ကို ျဖစ္ပြါးေစပါ။ အဲဒီဥေပကၡာသေဗာဇၥ်င္ ကို အေၾကာင္းေဗာဇၥ်င္လို႔ မွတ္ခဲ့ပါ။
တခါ.. ၀မ္းသာတာေတြ၊ေပ်ာ္ရႊင္တာေတြဟာ ၿမဲသလား၊ မၿမဲဘူးလားဆိုတာကို "ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္" နဲ႔ ထပ္ရႈပါ။ "ဓမၼ၀ိစယ" ဆိုတာ ပညာပါပဲ။ ပညာနဲ႔ အကဲခတ္လိုက္တဲ့အခါမွာ ဘယ္အရာမွ မၿမဲဘူးဆိုတာ ေတြ႔လာမယ္။
မၿမဲတာက…"အနိစၥ"၊
မၿမဲတဲ့သေဘာေလးက…"လကၡဏာ"၊
မၿမဲတဲ့သေဘာကိုျမင္လိုက္ သိလိုက္တာက…"ဉာဏ္"။
ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္ ဆိုတာ ဉာဏ္ပညာ။
အနိစၥရဲ႕ လကၡဏာကို ျမင္လိုက္တဲ့ဉာဏ္မို႔ အနိစၥလကၡဏဉာဏ္လို႔ေခၚတာ။ အဲ့ဒီအခ်ိန္က်မွ အနိစၥလကၡဏာဉာဏ္ျဖစ္တာ။ ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္တာ။
ထို႔နည္းတူ… ခႏၶာကိုယ္ကို ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဆင္းရဲတဲ့သေဘာေတြ၊ ႏွိပ္စက္တဲ့သေဘာေတြ ရွိတာကိုေတြ႔တယ္။ ဉာဏ္နဲ႔ အကဲခတ္လိုက္တဲ့အခါမွာ… "ဒုကၡလကၡဏဉာဏ္" ျဖစ္လာတယ္။
တဖန္… ငါ၊ သူတစ္ပါး၊ လူ၊ ပုဂၢိဳလ္၊ သတၱ၀ါဆိုတာ မပါဘူး။ သတိ၊၀ီရိယကို ထူေထာင္လိုက္လို႔ သမာဓိျဖစ္လာတာပဲ။ သူ႔ကို မထူေထာင္ရင္ ဘာမွျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး။ သူ႔အေၾကာင္းနဲ႔သူ႔အက်ိဳး ဆက္စပ္ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ "အနတၱ" သေဘာကို ဓမၼ၀ိစယ(ဉာဏ္)နဲ႔ ရႈလိုက္တဲ့အခါမွာ… "အနတၱလကၡဏဉာဏ္" ျဖစ္လာတယ္။
ေဗာဇၥ်င္တရား(၇)ပါးဆိုတာ (၇)ပါးစလံုးကို အားထုတ္ရမွာမဟုတ္ပါဘူး။
ပထမဦးဆံုးနဲ႔ အေရးႀကီးဆံုးက"သတိနဲ႔ ၀ီရိယ" ကိုမျဖစ္မေန ထူေထာင္ရပါမယ္။ ၀င္ေလထြက္ေလေပၚမွာ သတိေလးကပ္၊ ၀ီရိယေလးနဲ႔ အားစိုက္ေပးေနရင္ သမာဓိရယ္၊ ပီတိရယ္၊ ပႆဒၶိရယ္တို႔ဆိုတာေတြက သူ႔သေဘာသူေဆာင္ၿပီး ျဖစ္ပြါးလာပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခါမွာ ဥေပကၡာနဲ႔ ဓမၼဝိစယကို ဆက္လက္ ျဖစ္ပြါးေစရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲသလို ေဗာဇၥ်င္တရားေတြကို ပြားမ်ားလိုက္ပီဆိုရင္ ေယာဂီမွာ အသိဉာဏ္ေတြ ရင့္သန္ဖို႔ရာပဲရွိပါတယ္။ ဆုတ္ယုတ္သြားဖြယ္ရာမရွိပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက "အပရိဟာနိယ ဓမၼ"(မဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္းတရားေတာ္) ဆိုၿပီး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တာပါ။ တကယ္ယံုယံုၾကည္ၾကည္နဲ႔ ပြါးမ်ားရင္ ေကာင္းက်ိဳးတရားကို လက္ေတြ႕မ်က္ေတြ႕ ခံစားၾကရမွာပါ။
ေဗာဇၥ်င္တရားေတြျဖစ္ပြါးၿပီး စိတ္ေတြေျပာင္းလဲ လာတာႏွင့္အမွ် ႏွလံုးအိမ္မွေသြးေတြပါ ေျပာင္းလဲသြားပါတယ္။ ေသြးေတြၾကည္လင္သန္႔ရွင္းလာရင္ ရုပ္ပါၾကည္လင္လာပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ေရာဂါေတြလည္း သက္သာေပ်ာက္ကင္းလာၾကရတာေပါ့။ ကဲ! ေက်နပ္ၾကေရာေပါ့။ အဲဒီအတိုင္း ၾကိဳးစားအားထုတ္ ပြားမ်ားႏိုင္ၾကပါေစ။ ေမတၱာပို႔ သာဓုေခၚၾက။
အမွ်…အမွ်…အမွ်…
သာဓု…သာဓု…သာဓု…။
စာၾကြင္း… တရားေတာ္အား ျပည့္စံုေအာင္ တည္းျဖတ္ျပင္ဆင္ ျဖည့္စြက္ေပးေသာ ဦးဇင္းဦး၀ိသာရဒ(ရမၼာ၀တီ)အား အထူးေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ ဦးတင္လွ်က္ တရားေတာ္ျဖင့္ ပူေဇာ္လိုက္ပါတယ္ဘုရား။_/\_/\_/\_

No comments:

Post a Comment