October 16, 2015

၀ိပႆနာဆိုတာဘာလဲ (၅)


၀ိပႆနာအားထုတ္ရာမွာ အားထုတ္မယ့္စိတ္ အားထုတ္ေနတဲ့ စိတ္က တရားစိတ္ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္ဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။ တရားကို မွန္မွန္ကန္ကန္ အားထုတ္တတ္ဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။ မွန္ကန္တဲ့ အယူအဆေတြ ၾကားဖူးရမယ္။ ဗဟုသုတ ရိွရမယ္။ အဲဒီေတာ့မွ ႏွလံုးသြင္းမွန္ပါမယ္။ ႏွလံုးသြင္းမွန္ၿပီဆိုမွ အားထုတ္ရပါမယ္။

ကုသိုလ္မွန္သမွ် ကုသိုလ္စိတ္ေတြ မွန္သမွ် ေယာနိေသာ မနသိကာရက အနီးဆံုးအေၾကာင္းပါ။

ဗဟုသုတမရိွရင္ အေတြးအေခၚေတြ မမွန္ႏိုင္ပါဘူး။ မွန္ကန္တဲ့ ဗဟုသုတေတြ ရထား ၾကားထားမွ မွန္ကန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ အယူအဆ အေတြးအေခၚမွန္ဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။

၀ီရိယနဲ႕ အားစိုက္ၿပီး အားထုတ္တာက ဉာဏ္မပါလို႕ရိွရင္ လြဲတတ္ပါတယ္။ ၀ီရိယဆိုတာ ေကာင္းေအာင္ လုပ္ေနရင္လည္း သူပါရတာပဲ။ ဆိုးေအာင္ လုပ္ေနရင္လည္း သူပါရတာပါပဲ။

၀ီရိယနဲ႕ တစ္ေန႕လံုး အားထုတ္ေနတာ တလြဲႀကီးျဖစ္ေနရင္ မတရားႀကီး အားထုတ္မိေနရင္ နစ္နာပါတယ္။

အဲဒါေၾကာင့္ အယူအဆမွန္ဖို႕၊ သေဘာထားမွန္ဖို႕၊ ေလာဘနဲ႕ အားမထုတ္ျဖစ္ဖို႕၊ ေဒါသနဲ႕အားမထုတ္ျဖစ္ဖို႕၊ ေမာဟနဲ႕ အားမထုတ္ျဖစ္ဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။

၀ီရိယမွာ မိစၧာ၀ီရိယ ရိွပါတယ္၊ မိစၧာ၀ါယာမ၊ မိစၧာ၀ီရိယ၊ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟနဲ႕ အားထုတ္တာ မိစၧာ၀ီရိယ လို႕ ေခၚပါတယ္။

လိုခ်င္စိတ္နဲ႕ အားထုတ္တယ္၊ ျဖစ္ခ်င္စိတ္ ရခ်င္စိတ္ေတြ ဒါေတြဟာ ေလာဘသဘာ၀ေတြပါ။ သူက လုိလား မလိုလား မသိဘူး။ ေကာင္းလား ဆိုးလား မသိဘူး၊ လုပ္ခ်င္တာပဲ သိတယ္။ အဲဒါ ေလာဘရဲ႕သဘာ၀ပါ။

ေလာေနတယ္၊ ျဖစ္ခ်င္ေနတယ္၊ လိုအပ္သလား မလိုအပ္ဘူးလား မသိဘူး၊ သူက လိုခ်င္တာပဲ သိတယ္၊ လိုအပ္တာ မသိဘူး။ အဲဒါ ေလာဘရဲ႕ သဘာ၀ပါပဲ။

၀ီရိယျပင္းထန္စြာနဲ႕ အားမထုတ္နဲ႕ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ အားထုတ္ပါ၊ သို႕ေပမယ့္ မွန္မွန္ကန္ကန္ အားထုတ္တတ္ဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။ အားထုတ္တာ ကၽြမ္းက်င္ၿပီဆိုမွ လုပ္ခ်င္ သေလာက္ လုပ္လို႕ရပါတယ္။

၀ီရိယရဲ႕ သဘာ၀က တကယ္တမ္း ေျပာရင္ အကုသိုလ္ မျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားတာ ၀ီရိယ။ အကုသိုလ္ကို ျဖစ္ခြင့္မေပးဖို႕ ႀကိဳးစားေနတာ ၀ီရိယ၊ သမၼပၸဒါန္ လံု႕လ၀ီရိယေလးပါးပါ။

မျဖစ္ေသးတဲ့ အကုသိုလ္ေတြ မျဖစ္ရေအာင္၊ ျဖစ္ၿပီးသား အကုသိုလ္ေတြလည္း ၿငိမ္းသြားေအာင္၊ မျဖစ္ေသးတဲ့ ကုသိုလ္ေတြ ျဖစ္ေအာင္၊ ျဖစ္ၿပီးသား ကုသိုလ္ေတြလည္း ဆထက္ထမ္းပိုးတိုးပြားလာေအာင္ ႀကိဳးစားေနတာ ၀ီရိယပါ။ အဲဒါကို သေဘာထားမွန္မွန္နဲ႕ နားလည္ၿပီး လုပ္ရမွာပါ။

လူေတြက နားလည္ခ်င္ၾကတယ္။ ဉာဏ္ျဖစ္ခ်င္ၾကတယ္။ ဉာဏ္အေၾကာင္း ေျပာၿပီဆို ဉာဏ္ျဖစ္ခ်င္ၾကတယ္။ ဉာဏ္မျဖစ္ရင္ ေနပါဦး၊ ကိေလသာမပြားရင္ ရပါတယ္။ ဉာဏ္ျဖစ္ဖို႕က အေၾကာင္းစံုမွ ျဖစ္တာပါ။ လိုခ်င္တိုင္း မျဖစ္ပါဘူး၊ ဉာဏ္မျဖစ္ရင္ေတာင္ ကိေလသာမ၀င္ရင္၊ ကိေလသာေတြ ပါးရင္ ရပါၿပီ။

ဉာဏ္ျဖစ္ခ်င္ေနတယ္။ အဲဒီ ဉာဏ္ျဖစ္ခ်င္ေနတဲ့ ေလာဘပါေနလို႕ကို ဉာဏ္ကမျဖစ္ေတာ့။ တကယ္ ဉာဏ္ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္က ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဉာဏ္ျဖစ္တတ္လဲဆိုရင္ ေလာဘမရိွတဲ့အခ်ိန္မွ ျဖစ္တာပါ။ ဘာမွ မေမွ်ာ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ၊ ရိုးရိုးေလး ျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္မွာ သေဘာေပါက္တတ္ပါတယ္။

တစ္ခါတေလ ထိုင္ေနတာ တစ္နာရီလံုးလံုး မဲၿပီးေတာ့ ေဇာကပ္ၿပီး လုပ္ေနတာ၊ အားထုတ္ေနတာ။ အခ်ိန္ျပည့္လို႕ ေလွ်ာ့လိုက္ၿပီဆိုမွ သေဘာေပါက္သြားတာေတြ ရိွပါတယ္။ ဘာလို႕လဲ၊ ေလာဘေဇာ က်သြားလို႕၊ အားထုတ္တာေတြကို ေလွ်ာ့လိုက္ေတာ့မွ ခုနက အားထုတ္ထားတဲ့ အရိွန္ကလည္း ရိွတယ္၊ ေလာဘေဇာကလည္း က်သြားတယ္၊ သတိကလည္း ဆက္ေနတယ္၊ သမာဓိကလည္း ဆက္ေနတယ္။ ေလာဘေလး ေလွ်ာ့လိုက္တာနဲ႕ အသိဉာဏ္က ၀င္လာတယ္။ အေျပာင္းအလဲေလးမွာ သေဘာေပါက္တာ။ အဲဒါေလး တစ္ခါႏွစ္ခါေလာက္ သေဘာေပါက္သြားၿပီဆိုရင္ အသိဉာဏ္ျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုေနရမလဲဆိုတာ နားလည္လာပါလိမ့္မယ္။ ျဖစ္ခ်င္တိုင္း မျဖစ္ပါဘူး။

လိုခ်င္ေနရင္၊ ျဖစ္ခ်င္ေနရင္၊ ေလာဘပါေနတယ္ဆိုရင္ မသက္သာဘူး။ လႈပ္ရွားေနမွာပဲ၊ တင္းေနမွာပဲ၊ ေလာေနမွာပါပဲ။ ေအးေအးေလး ဘာမွမလိုခ်င္နဲ႕။ ဘာမွလည္း မျဖစ္ခ်င္နဲ႕၊ ဉာဏ္နဲ႕ အမွန္အတိုင္း သိခ်င္စိတ္ပဲ ရိွပါတယ္။

အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း သိခ်င္တဲ့ သေဘာထား ျဖစ္ရမယ္။ အရမ္းႀကီး သိခ်င္ေနရင္ မၿငိမ္ေတာ့ပါဘူး။

ဘယ္လိုႏွလံုးသြင္းရမလဲ၊ ျဖစ္ေနတဲ့ ဓမၼသဘာ၀ေတြအားလံုး ရုပ္မွာျဖစ္သမွ်၊ စိတ္မွာျဖစ္သမွ် အားလံုးဟာ ဓမၼသဘာ၀ေတြပါ။ သဘာ၀တရားေတြပဲလို႕၊ ဒါမွ မဟုတ္ရင္ အသိခံရတဲ့ အာရံုတရားေတြပဲ။ ေကာင္းတာလည္း မဟုတ္ဘူး၊ ဆိုးတာလည္း မဟုတ္ဘူး၊ သဘာ၀ဟာ သဘာ၀ပဲ၊ ကိုယ္နဲ႕လည္း မဆိုင္ဘူး၊ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါလည္း မဟုတ္ဘူး။

ျဖစ္ေနတာ ကိုယ္နဲ႕မဆိုင္ဘူး၊ ျဖစ္ခ်င္တာ ျဖစ္ပါေစ၊ ျဖစ္စရာအေၾကာင္းရိွလို႕ ျဖစ္ေနတာ၊ ျဖစ္ေနတာ သူ႕အေၾကာင္းနဲ႕ သူ႕အက်ဳိးနဲ႕ သူ႕သဘာ၀နဲ႕သူ ျဖစ္ေနတာ။ အဲဒီလို ႏွလံုးသြင္းႏိုင္ရင္ သမာဓိျဖစ္ပါၿပီ။

လိုခ်င္တာလည္း မရိွေတာ့ဘူး၊ မေက်နပ္တာလည္း မရိွေတာ့ဘူး၊ ေလာဘ ေဒါသ ကင္းေနရင္ သမာဓိပါ။

ဘာေၾကာင့္လဲ .. အယူအဆမွန္ေနလို႕ပါ။ သမၼာဒိ႒ိ သမၼာသကၤပၸရိွရင္ စိတ္က ၿငိမ္းခ်မ္းေနပါတယ္။ အဲဒီ က်ေတာ့မွ ဉာဏ္နဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္ရတာပါ။

တရားအားထုတ္တဲ့ေနရာမွာ ဉာဏ္ရိွကို ရိွရပါလိမ့္မယ္။ ဘာဉာဏ္ေတြ ရိွရမွာလဲ။ ဗဟုသုတဉာဏ္ ၾကားဖူးနား၀။ မွန္ကန္တဲ့ ဗဟုသုတေတြကို ၾကားဖူးထားတဲ့ ဉာဏ္ ရိွရမယ္၊ စဥ္းစားႏိုင္တဲ့ ဉာဏ္ ရိွရပါမယ္။

အဲဒီဉာဏ္ေတြ အလုပ္လုပ္မွ သေဘာေပါက္တဲ့ ဉာဏ္ေတြ လာမွာပါ။ အနည္းဆံုးေတာ့ ဗဟုသုတဉာဏ္ ရိွကိုရိွရပါတယ္။

ဉာဏ္မရိွလို႕ကေတာ့ ေမာဟနဲ႕ အားထုတ္ေနၿပီးေတာ့ တရားအားထုတ္ေနရင္းနဲ႕ ေလာဘျဖစ္လိုက္ ေဒါသျဖစ္လိုက္ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

ဗဟုသုတဉာဏ္ စဥ္းစားဉာဏ္နဲ႕ တြဲၿပီး အားထုတ္ရပါမယ္။ အဲဒါကို သတိသမၸဇညလို႕ ေျပာပါတယ္။ သတိသမၸဇညဉာဏ္ယွဥ္၍ ဆိုတာက သတိ တစ္လံုးတည္းနဲ႕ မလံုေလာက္ပါဘူး။ ထားေနရံုနဲ႕ မေလာက္ပါဘူး။

တရားအားထုတ္ေနတယ္ဆိုတာ စိတ္အလုပ္ပါ။ ျဖစ္ေအာင္လည္း မလုပ္ရဘူ၊ ပ်က္ေအာင္လည္း မလုပ္ရဘူး။ ျဖစ္တိုင္း ပ်က္တိုင္းလည္း မေမ့ရဘူး။ မေမ့တာ သတိပါ။ အားစိုက္တာ ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၀ီရိယနဲ႕ အားစိုက္ၿပီးထားတဲ့ သတိက စဥ္းစားတာေတြကို ပိတ္ပစ္လိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိုက္မရႈနဲ႕လို႕ ေျပာတာပါ။

သတိက မေမ့တာပါပဲ၊ သတိရိွေနတယ္ ျဖစ္ေနတာေတြကို သိေနတယ္ဆိုရင္ သတိရိွေနပါတယ္။

ရႈတဲ့စိတ္ဘက္က ျဖစ္ခ်င္တာေတြ လိုခ်င္တာေတြ စိုးရိမ္တာေတြ ေၾကာက္ေနတာေတြ။ တစ္ခုခုမ်ား ေအာင္းေနတယ္ဆိုရင္ ဉာဏ္မလာေတာ့ပါဘူး။

အဲဒီ ကိေလသာေတြက ရႈတဲ့စိတ္ဘက္မွာ ရိွတတ္ပါတယ္။ ကိေလသာေတြက အားေတြ အမ်ားႀကီး ထုတ္သံုးပါတယ္။

လိုခ်င္ရင္ အားေတြ အမ်ားႀကီး စိုက္တယ္၊ စိုးရိမ္ရင္ အားေတြ အမ်ားႀကီး စိုက္တယ္၊ ေၾကာက္ရြံ႕ရင္ အားေတြ အမ်ားႀကီး စိုက္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ စူးစိုက္ရႈတာေတြကို ေလွ်ာ့လိုက္ပါ။ ကိေလသာေတြ ပါေနတတ္လိုပါပဲ။

အဲဒီေတာ့ ဘာလုပ္ရမွာလဲ။ အယူအဆမွန္မွန္နဲ႕ သတိစြဲၿမဲဖို႕ပဲ ႀကိဳးစားပါ။ ေစာင့္ၾကည့္ေနရံုပါပဲ။ ျမင္ေနတယ္ သိေနတယ္ဆိုရင္ ၿပီးပါၿပီ၊ လံုေလာက္တယ္၊ ၾကာၾကာသိေနဖို႕ အေရးႀကီးပါတယ္။

ေယာဂီႀကိဳးစားရမွာက အယူမွန္ဖို႕ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ သတိစြဲၿမဲဖို႕ ႀကိဳးစားရပါမယ္။ ႏွလံုးသြင္းမွန္ဖို႕ ႀကိဳးစားေနရပါတယ္။ ဒါေယာဂီအားထုတ္ရမယ့္ အပိုင္းပါ။

တရားအသိအျမင္တိုးပြားၾကပါေစ။

ေမတၱာျဖင့္

tno

မွတ္ခ်က္။ ။ အရွင္ေတဇနိယ၏ နံနက္ခင္းအသိေပးတရားေတာ္မ်ားမွ ဆီေလ်ာ္သလို ျပန္လည္စုစည္း မွတ္စုထုတ္ပါသည္။

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=161758574167129&id=100009989626063

https://www.facebook.com/%E1%80%93%E1%80%99%E1%81%BC%E1%80%95%E1%80%AB%E1%80%9C-1451534851734569/

No comments:

Post a Comment